Kerajaan akan lantik pemimpin agama jadi jurucakap promosi pemahaman Islam

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Kerajaan bercadang melantik asatizah atau pemimpin agama sebagai jurucakap bagi menangani pandangan dan ajaran Islam dipesongkan.

Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil menjelaskan, jurucakap itu akan ke seluruh negara mempromosikan pemahaman Islam lebih bernuansa kepada masyarakat berbeza.

“Mereka akan mengadakan libat urus dengan kumpulan orang berbeza untuk menunjukkan kepada mereka, Islam bukan apa yang didokong sesetengah orang ini (Ahli Parlimen pembangkang),” katanya dalam program The Breakfast Brief BFM.

Beliau ditanya hos Keith Kam berhubung keberkesanan kerajaan perpaduan memperjuangkan ekonomi, tadbir urus baik dan keterangkuman dalam menghadapi parti pembangkang yang menggariskan cita-cita monoetnik dan mono agama, lapor FMT.

Ahli Parlimen Lembah Pantai itu mengakui sesetengah wakil rakyat pembangkang mempunyai pandangan Islam melampau, menyamai sejarah Khawarij yang mempunyai sikap “lebih suci daripada kamu” dan mengkritik individu tidak seagama dengan kepercayaan mereka.

Katanya, pembangkang mendakwa Islam terancam dan orang Melayu hilang hak mereka, dengan menjadikan DAP sebagai alasan.

Justeru, beliau berkata, kerajaan perlu menunjukkan “ajaran Islam tidak semestinya sama seperti ditunjukkan pemimpin politik dari pihak sana”.

Fahmi menceritakan kejadian di Parlimen, di mana pembangkang menggunakan kitab agama untuk mewajarkan hujah disifatkannya “menyinggung perasaan atau tidak masuk akal”.

Sambil merujuk pembasmian kemiskinan tegar, katanya, ia objektif mulia dan ingin dicapai kerajaan, “tetapi mereka menggunakan kitab suci untuk kata, lihat, jika tiada kemiskinan, apa akan jadi kepada zakat”?

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat