India ancam tarik balik kekebalan diplomatik diplomat Kanada

- Advertisement -

MOSCOW – India mahu Kanada memanggil pulang kira-kira 40 diplomatnya dari negara itu sehingga 10 Oktober selepas kenyataan Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau bahawa New Delhi mungkin dikaitkan dengan pembunuhan seorang aktivis kemerdekaan Sikh di Kanada, lapor Sputnik mengutip laporan Financial Times pada hari Isnin, merujuk kepada mereka yang tahu dengan permintaan tersebut

Satu daripada sumber itu memberitahu media bahawa Kanada mempunyai 62 diplomat di India, menambah bahawa New Delhi telah memberitahu Ottawa untuk mengurangkan bilangan itu kepada hanya 41 orang. Sumber lain berkata New Delhi telah mengancam untuk membatalkan imuniti diplomatik kepada diplomat Kanada yang masih tinggal selepas tarikh tersebut, laporan itu berkata.

India dikatakan mahu “parity” dalam bilangan dan peringkat diplomat yang dihantar oleh setiap negara.

Trudeau berkata pada bulan September bahawa Kanada sedang mengkaji “perkara-perkara boleh dipercayai” yang berpotensi mengaitkan pegawai India dengan pembunuhan Hardeep Singh Nijjar pada 18 Jun oleh dua lelaki bersenjata bertopeng di Surrey, British Columbia. Pemimpin pemisah yang cemerlang telah berkempen untuk menubuhkan sebuah negara Sikh yang bebas di India yang dipanggil Khalistan.

Selepas insiden itu, Kanada mengusir seorang diplomat India bertaraf tinggi yang didakwa dikaitkan dengan badan perisikan asing India.

Sebagai tindak balas kepada tindakan Ottawa, pihak berkuasa India mengumumkan keputusan mereka untuk mengusir seorang diplomat kanan Kanada dan meminta beliau meninggalkan negara dalam tempoh lima hari. Kementerian Luar India kemudian mendesak warganegaranya yang merancang untuk melawat atau kini berada di Kanada untuk berhati-hati kerana “aktiviti anti-India yang semakin meningkat”. – Bernama

Slumber gambar – Internet

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat