Bursa Malaysia, pasaran saham dunia melonjak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Pasaran saham dunia mencatatkan kenaikan mingguan terbesar hari ini, manakala bon meningkat dan dolar Amerika Syarikat (AS) terjejas susulan tiada kenaikan dalam kadar faedah AS.

Bursa Malaysia turut mengakhiri dagangan hari ini dengan tinggi seiring dengan saham serantau memandangkan kenaikan kadar faedah AS yang dihentikan seketika telah meningkatkan sentimen global.

Pada penutup, indeks penanda aras pasaran saham tempatan, FBM KLCI melonjak 10.16 mata atau 0.71 peratus untuk berakhir pada 1,449.93.

Penanda aras Perbendaharaan 10-tahun susut lebih daripada 20 mata asas dalam dua sesi sejak Rizab Persekutuan (Fed) AS menghentikan kenaikan kadar faedah pada Rabu dan Pengerusi Fed, Jerome Powell, berkata risiko terhadap prospek tetapan kadar adalah seimbang.

Perbendaharaan tunai tidak didagangkan di Asia selepas pasaran ditutup di Tokyo berikutan cuti dan niaga hadapan 10 tahun mencatat keuntungan baru-baru ini untuk meletakkan hasil stabil pada 4.67 peratus.

Indeks meluas MSCI bagi saham Asia Pasifik selain Jepun meningkat 0.9 peratus.

Saham dunia naik 4.2 peratus setakat minggu ini, kenaikan terbesar sejak November 2022.

“Pasaran semakin yakin kadar faedah di AS kini berada pada paras kemuncak,” kata penganalisis ANZ dalam nota penyelidikan.

“Walaupun secara logiknya, Powell memberi amaran bahawa hasil bon yang lebih tinggi untuk menghalang kenaikan lain, ia perlu kekal tinggi, jadi pasaran tidak boleh memanfaatkan kedua-duanya.”
Rabu lalu, Jabatan Perbendaharaan AS berkata, ia akan menjual hutang bertarikh lebih lama dalam lelongan lebih daripada yang dijangkakan dan tinjauan pembuatan yang lebih sederhana daripada jangkaan membantu mengukuhkan unjuran bahawa tiada kenaikan kadar faedah lanjut diperlukan.

Semalam, Bank of England turut memutuskan untuk tidak menaikkan kadar faedah dan menegaskan ia tidak menjangkakan kadar berkenaan dikurangkan dalam masa terdekat.

Bon 10 tahun mencatat kenaikan ketara dalam tempoh lebih sebulan, menyaksikan ia meletakkan hasil hampir 12 mata asas lebih rendah kepada 4.39 peratus.

“Rasanya ada sebahagian besar pelabur tidak memasuki pasaran dan bersedia dengan hasil lebih rendah,” kata penganalisis Rabobank.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat