Saya Tawarkan Calon KM Sabah Kepada BN Tapi Tiada Respon – Muhyiddin

- Advertisement -

CYBERJAYA – Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan dakwaan bahawa parti pimpinannya melakukan perbuatan khianat terhadap BN dalam PRN Sabah, lebih setahun lalu.

Menurut bekas Perdana Menteri itu, tiada satu pun kerusi ditandingi UMNO ditentang calon Bersatu dalam PRN tersebut.

“Sebagai Presiden BERSATU dan Pengerusi PN, saya telah mempengerusikan beberapa mesyuarat yang dihadiri oleh pimpinan PN, BN dan PBS untuk menetapkan pembahagian kerusi bagi PRN Sabah.

“Saya telah menyatakan dengan jelas dalam mesyuarat-mesyuarat ini penting untuk PN, BN dan PBS mengelakkan pertembungan sesama sendiri dalam PRN Sabah.

“Saya juga pada waktu itu telah mengarahkan Dato’ Seri Hamzah Zainuddin sebagai Setiausaha Agung PN untuk membentuk jawatankuasa pembahagian kerusi antara parti-parti PN, BN dan PBS dengan satu arahan yang jelas bahawa semua parti mesti mengelakkan pertembungan sesama sendiri.

“Perincian pembahagian kerusi dibincangkan di peringkat jawatankuasa ini. Antara yang terlibat dalam perbincangan mewakili PN dan BN ialah Dato’ Seri Hamzah Zainuddin, Tan Sri Annuar Musa, Datuk Seri Panglima Bung Mokhtar Radin dan Datuk Seri Panglima Hajiji Noor.

“Saya dimaklumkan di peringkat awalnya jawatankuasa ini telah memutuskan sejumlah kerusi untuk ditandingi oleh parti-parti PN, BN dan PBS. Tetapi BN kemudiannya menambah jumlah kerusi yang hendak ditandingi dan ini menyebabkan berlaku pertembungan dengan PN di beberapa tempat,” katanya.

Beliau berkata, di pihak PN, kerusi yang terlibat adalah kerusi-kerusi yang ditandingi oleh STAR bukan Bersatu. Di beberapa tempat berlaku pertembungan antara BN dan PBS, ujarnya.

Muhyiddin berkata demikian menerusi satu kenyataan media hari ini bagi menjawab kenyataan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mendakwa UMNO dan BN mula dikhianati Bersatu sejak PRN Sabah yang lalu.

Mengulas mengenai nama calon Ketua Menteri (KM) Sabah bagi PRN Tersebut, Muhyiddin mendakwa telah menawarkan kepada BN supaya menamakan calonnya namun tiada respon sehingga kempen berakhir.

“Mengenai calon Ketua Menteri Sabah, saya telah menyatakan kepada Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Presiden UMNO supaya menamakan calon KM Sabah daripada UMNO. Tetapi dia tidak menamakan sesiapa pun sehinggalah kempen PRN Sabah berakhir.

“Kerana itu saya telah menamakan Datuk Seri Panglima Hajiji sebagai calon KM Sabah daripada PN sekiranya PN memenangi jumlah kerusi yang terbesar dalam kalangan parti-parti yang membentuk Gabungan Rakyat Sabah (GRS) .

“Dalam PRN Sabah, PN menang 17 kerusi, BN 14 kerusi dan PBS 7 kerusi. Ini menjadikan PN sebagai parti yang memenangi jumlah kerusi terbanyak dalam kalangan parti-parti GRS.

“Maka PN telah mencalonkan Datuk Seri Panglima Hajiji sebagai KM Sabah dan pencalonan ini dipersetujui oleh ADUN-ADUN GRS termasuk UMNO.

“Adakah saya khianat? Saya tidak khianat. Saya beritahu UMNO supaya menamakan calon. Sekiranya UMNO tiada calon, saya ada calon yang ingin diketengahkan. Saya bersikap telus dan berterus terang dengan UMNO.

“Dato’ Seri Najib janganlah memutarbelitkan fakta. Apa yang berlaku dalam PRN Sabah bukanlah sebab Muafakat Nasional gagal.

“Saya fikir Dato’ Seri Najib elok ambil masa memuhasabah diri. Tak usahlah bermain politik jelik. Anda telah didapati bersalah oleh mahkamah atas satu kesalahan jenayah yang berat. Sepatutnya ada sedikit rasa malu.

“Dalam Islam, malu itu adalah sebahagian daripada iman. Tetapi malangnya di dalam UMNO, seorang yang telah disabitkan dengan kesalahan jenayah yang disifatkan sebagai ‘national embarrassment’ oleh mahkamah diangkat sebagai boss dan dilaungkan slogan malu apa bossku.

“Di mana letaknya keimanan? Di mana maruah?

“Saya sudah lupakan Muafakat Nasional. Tak perlu diungkit-ungkit lagi.

“BERSATU telah buat keputusan untuk tidak menyertai Muafakat Nasional. UMNO pun telah buat keputusan dalam Perhimpunan Agungnya untuk tidak bekerjasama dengan BERSATU. Jadi apa lagi yang hendak diungkit,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat