“Saya adalah wajah KKM, wakili suara semua, Noor Hisham jawab Khaled Nordin

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham menjelaskan kepemimpinannya adalah berdasarkan dan dibatasi oleh keputusan secara kolektif.

“Saya adalah wajah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan saya mewakili pandangan semua pakar di kementerian, dari makmal (hingga) kesihatan awam dan pakar di hospital.

“Setiap pagi kami bersidang untuk mengemas kini dan membincangkan semua masalah dan cabaran dihadapi, dan kami berkongsi (ini) dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan orang ramai,” katanya memetik laporan Malaysiakini.

Respons kepada gesaan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Khaled Nordin Noor Hisham menegaskan peranan kementerian hanya terbatas pada menasihati pihak eksekutif.

“Sejak hari pertama, kami telah memberi nasihat dan memberi cadangan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN).

“Keputusan kolektif dibuat oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan majlis (MKN),” katanya.

Noor Hisham berkata demikian sebagai mengulas gesaan Khaled agar kerajaan melantik seorang “jeneral” baru bagi mengetuai dan merangka pendekatan baru negara menghadapi wabak Covid-19.

Semalam Khaled bagaimanapun berkata gesaannya itu bukan bermaksud dia mahu Noor Hisham digantikan dengan orang lain.

Sebaliknya, kata bekas Menteri Besar Johor itu kerajaan sekarang memerlukan seorang ‘Czar’ baru untuk mencari kaedah baru melawan Covid-19.

Khaled berkata, sudah hampir setahun berlalu sejak pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) pertama dikenakan tetapi setakat ini tidak banyak tanda yang menunjukkan perkembangan baik.

Pada masa sama, katanya, semakin ramai rakyat yang kehilangan pendapatan dan sistem kesihatan awam semakin terhimpit.

Untuk rekod Kementerian Kesihatan kini diketuai Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Seri Dr Adham Baba. Beliau dibantu dua timbalan iaitu Dr Noor Azmi Ghazali dan Aaron Aro Dagang.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat