Sultan Selangor Mahu Polis, PBT Lebih Tegas Pantau PKPB

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini menitahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) agar lebih tegas semasa melakukan pemantauan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di negeri itu.

Baginda melahirkan rasa kecewa kerana masih terdapat segelintir pihak yang tidak mengambil serius, lalai dan ingkar dalam mematuhi arahan PKPB khususnya pengendali premis-premis hiburan dan makanan.

Baginda khuatir sekiranya kedegilan pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) di bawah PKPB ini berterusan, penularan wabak berbahaya Covid-19 ini akan sukar untuk dibanteras sepenuhnya.

“Untuk rekod, pada 1 November 2020, Selangor mencatatkan kes harian baharu tertinggi iaitu sejumlah 225 kes,” titah Tuanku yang dimuat naik di Facebook rasmi Pejabat Sultan Selangor hari ini.

Sementara itu, baginda turut berkenan menzahirkan ucapan tahniah kepada dua petugas Hospital Sungai Buloh, Selangor yang menerima pengiktirafan Anugerah Kesihatan Global (GHA 2020) baru-baru ini.

Dua petugas berkenaan adalah Ketua Jabatan Penyakit Berjangkit, Dr. C. Suresh Kumar dan Ketua Jabatan Anestesia dan Rawatan Rapi, Dr. Shaiful Azman Zakaria.

“Baginda amat berbangga dengan pencapaian cemerlang yang dicatatkan petugas-petugas barisan hadapan di Hospital Sungai Buloh khususnya dan di Selangor amnya, yang telah menunjukkan dedikasi dan komitmen yang tinggi dalam usaha menghapuskan wabak berbahaya Covid-19.

“Baginda berharap para petugas barisan hadapan terus tabah dan cekal dalam menjalankan tugas masing-masing merawat pesakit Covid-19,” titah Tuanku lagi. – MalaysiaGazette

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat