Britain Tawar Kerakyatan Buat Penduduk HK

- Advertisement -

UK: Sebagai tindak balas terhadap undang-undang keselamatan baru China terhadap Hong Kong, Britain mengatakan pihaknya sedia mempertimbangkan kepada warga bekas wilayah jajahannya itu untuk mendapatkan kewarganegaraan British.

Pengumuman Perdana Menteri Boris Johnson itu merupakan tindak balas antarabangsa terbaru berikutan undang-undang Beijing terhadap wilayah tersebut yang telah dikutuk oleh sekutu Barat.

“Kami berpegang teguh pada peraturan dan kewajiban,” kata Johnson kepada parlimen, hanya beberapa jam setelah China melakukan penangkapan pertama di Hong Kong berdasarkan undang-undang baru.

Kira-kira 300,000 warganegara Hong Kong mempunyai pasport British National Overseas (BNO) dan 2.6 juta lagi layak untuk memohon.

Setiausaha Luar Negeri Dominic Raab mengatakan, tawaran Britain juga diberikan kepada tanggungan mereka yang berstatus BNO, tetapi enggan menyebut berapa ramai yang akan diberikan status tersebut.

Polis Hong Kong menahan sembilan orang berdasarkan undang-undang keselamatan baru yang diperkenalkan China semalam, hari pertama ia berkuatkuasa. Mereka termasuk seorang lelaki dengan bendera kemerdekaan Hong Kong dan seorang wanita memegang tanda yang menunjukkan bendera Inggeris dan menyeru kemerdekaan Hong Kong – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat