Pertama Kali Pesawat Israel Mendarat Di UAE, Melalui Ruang Udara Saudi

- Advertisement -

ABU DHABI: Delegasi peringkat tinggi dari Israel dan AS telah tiba di Emiriah Arab Bersatu (UAE), melalui penerbangan komersial pertama antara negara-negara Timur Tengah, untuk memberi sentuhan terakhir kepada perjanjian kontroversi yang menjalin hubungan terbuka.

Pembantu utama Presiden AS Donald Trump dan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu menaiki penerbangan terus dari Tel Aviv ke ibu negara UAE Abu Dhabi dengan pesawat milik penerbangan awam Israel, El Al semalam.

Penerbangan LY971 terbang di atas Arab Saudi setelah Riyadh bereetuju dengan permintaan Israel pada hari Ahad, menandakan kali pertama pesawat komersial Israel menggunakan ruang udara wilayah Saudi untuk penerbangan.

Pesawat yang membawa delegasi AS dan Israel ke Abu Dhabi mempunyai tulisan “Peace” padanya yang ditulis dalam Bahasa Inggeris, Hebrew dan Arab.

Ia juga dinamakan sebagai Kiryat Gat, mengambil nama sebuah permukiman Yahudi yang dibina di atas tinggalan dua perkampungan Palestin yang dibersihkan secara etnik, Iraq al-Manshiyya dan al-Faluja.

Perdana Menteri Palestin Mohammed Shtayyeh semalam, mengecam penerbangan itu sebagai “sangat menyakitkan” dan “pelanggaran yang jelas dan terang-terangan terhadap kedudukan Arab terhadap konflik Arab-Israel”.

“Kami berharap dapat melihat pesawat Emirat mendarat di Baitulmuqaddis yang dibebaskan, tetapi kami hidup dalam era Arab yang sukar,” katanya

Diumumkan pada 13 Ogos, perjanjian “normalisasi” antara UAE dan Israel adalah perjanjian pertama antara negara Arab dan Israel dalam tempoh lebih dari 20 tahun dan sebahagian besarnya disebabkan oleh kebimbangan bersama terhadap Iran.

Warga Palestin merasa kecewa dengan tindakan UAE, bimbang ia akan melemahkan kedudukan negara-negara Arab yang telah lama menuntut Israel menarik diri dari wilayah pendudukan dan penerimaan negara Palestin sebagai sebuah negara merdeka sebagai balasan untuk hubungan normal dengan negara-negara Arab – AL Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
27,559FollowersFollow
13,813SubscribersSubscribe

Topik Hangat