Mahkamah Batal Saman Sivil Isu Batu Puteh

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi hari ini membatalkan saman seorang individu terhadap kerajaan berhubung keputusan menarik balik semakan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di The Hague, Belanda berhubung tuntutan ke atas Batu Puteh.

Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan mewakili kerajaan, berkata Hakim Mahkamah Tinggi, Hayatul Akmal Abdul Aziz membenarkan Perdana Menteri (yang tidak dinamakan dalam tuntutan saman) dan Kerajaan Malaysia untuk membatalkan saman itu.

Memetik BH, beliau berkata, hakim membuat keputusannya selepas memutuskan bahawa subjek dalam tuntutan saman berkenaan tidak boleh diadili oleh mahkamah dan Mohd Hatta Sanuri selaku plaintif tidak mempunyai locus standi (hak di sisi undang-undang) untuk membawa tindakan undang-undang berkenaan terhadap perdana menteri dan Kerajaan.

Hakim Hayatul Akmal memberikan keputusannya melalui prosiding sidang video yang turut dihadiri peguam Mohaji Selamat yang mewakili plaintif.

Hakim turut memerintahkan plaintif membayar kos sebanyak RM6,000 dalam masa 30 hari.

Pada 28 Mei tahun lalu, Mohd Hatta, 45, memfailkan tindakan saman itu mewakili dirinya dan lebih 32 juta rakyat Malaysia yang terkesan dengan penarikan balik semakan terhadap keputusan ICJ oleh kedua-dua defendan, tanpa membincangkan dan membentangkannya terlebih dahulu di Parlimen.

Dalam pernyataan tuntutannya, Mohd Hatta memohon perintah supaya kedua-dua defendan memberi penjelasan bertulis mengapa mereka menarik balik semakan keputusan ICJ berhubung tuntutan ke atas Batu Puteh terhadap Singapura pada 1 Jun 2018, sedangkan permohonan semakan dengan bukti kukuh sudah dimulakan dan difailkan sejak 3 Februari 2017.

Mohd Hatta turut memohon perisytiharan bahawa kedua-dua defendan membayar ganti rugi kepada setiap rakyat Malaysia berdasarkan nilai tanah Pulau Batu Puteh dan berdasarkan kerugian ekonomi dialami seluruh rakyat Malaysia, termasuk plaintif secara sama rata berjumlah paling kurang RM10 juta.

Turut dimohon perintah supaya kedua-dua defendan mendedahkan secara terperinci jumlah semua kos yang dibelanjakan oleh defendan kedua (kerajaan) untuk persediaan permohonan semakan keputusan ICJ pada 3 Februari 2017 sehingga defendan menarik diri secara tiba-tiba pada 1 Jun 2018.