CYBERJAYA: Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG), Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta sokongannya untuk menjadi perdana menteri sekali lagi.

Dr Mahathir berkata, beliau tidak tahu mengapa Muhyiddin meminta sokongan dari pihak yang pernah dikhianati sebelum ini.

Beliau diminta mengesahkan laporan bahawa Muhyiddin ada bertemunya baru-baru ini bagi membincangkan kerjasama parti pembangkang.

“Dia nak saya sokong dia dalam usaha untuk jadi perdana menteri sekali lagi,” katanya dalam satu sidang media hari ini.

Dr Mahathir turur ditanya bagaimana PEJUANG dapat membantu Muhyiddin memandangkan parti itu tidak memegang banyak kerusi Parlimen.

“Saya tak tahu tapi dia minta saya (sokong). Kami (Pejuang) tak kuat, kami tiada wang, tapi dia minta kami sokongnya,” katanya lagi.

Dr Mahathir membayangkan beliau tidak bersetuju dengan hasrat Muhyiddin itu namun menjelaskan PEJUANG belum membuat sebarang keputusan berhubung perkara itu.

“Saya tak tahu nak kata apa (kepada Muhyiddin).

“Saya tak jadi perdana menteri sebab Muhyiddin. Dia tikam belakang saya. Sekarang orang yang dia tikam belakang itu tak mati lagi,” katanya.

Tedapat laporan mengatakan Muhyiddin mengadakan pertemuan dengan Dr Mahathir dalam usaha untuk mengadakan kerjasama parti-parti pembangkang bagi melawan UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-15 nanti.

Selain pertemuan Muhyiddin dan Dr Mahathir, wakil-wakil dari Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan juga dilaporkan sering mengadakan pertemuan di sebuah hotel terkemuka di ibu kota bagi membincangkan kerjasama politik tersebut.

END