Jepun: Jumlah Kematian Akibat Bunuh Diri Bulan Oktober, Melebihi Covid-19 Sepanjang 2020

- Advertisement -

JEPUN: Statistik kerajaan menunjukkan bahawa bunuh diri meragut lebih banyak nyawa pada bulan Oktober daripada Covid-19 sepanjang tahun ini.

Jumlah bunuh diri di Jepun secara bulanan meningkat kepada 2,153 pada bulan Oktober, menurut Badan Polis Nasional Jepun. Sehingga Jumaat, jumlah korban Covid-19 Jepun adalah 2,087, kata kementerian kesihatan.

Jepun adalah salah satu daripada beberapa negara ekonomi utama yang mendedahkan data bunuh diri tepat pada masanya – data kebangsaan yang paling baru untuk AS, misalnya, adalah dari tahun 2018.

Data dari Jepun mengenai bunuh diri dapat memberi input kepada negara lain mengenai kesan tindakan pandemik terhadap kesihatan mental, dan kumpulan mana yang paling mudah terdedah.

“Kami tidak pun dikurung (semasa wabak), dan kesan Covid sangat minimum jika dibandingkan dengan negara lain … tetapi kami masih melihat peningkatan jumlah bunuh diri yang besar ini”, kata Michiko Ueda, seorang profesor bersekutu di Universiti Waseda di Tokyo, yang juga seorang pakar kes bunuh diri.

“Itu menunjukkan negara-negara lain mungkin akan menyaksikan peningkatan jumlah bunuh diri yang serupa atau lebih besar lagi di masa depan.”

Jepun telah lama bergelut dengan salah satu kadar bunuh diri tertinggi di dunia, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Pada tahun 2016, Jepun mempunyai angka kematian bunuh diri sebanyak 18.5 kes bagi setiap 100,000 orang, kedua tertinggi di belakang Korea Selatan di wilayah Pasifik Barat dan hampir tiga kali ganda tinggi berdasarkan purata global tahunan iaitu sebanyak 10.6 kes bagi setiap 100,000 orang – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat