Orang kampung tak bersalah, saya halalkan ikan arowana yang hanyut – pemilik

- Advertisement -

KLUANG – Pemilik kolam ikan hiasan arowana di Layang-Layang di sini menghalalkan ikan-ikannya yang hanyut dan diambil orang ramai selepas kolam takungan ternakannya itu pecah.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Ng berkata, ini kerana usaha mendapatkan kembali kira-kira 15,000 hingga 18,000 ternakan itu adalah mustahil dan perkara itu sangat rumit.

Dia yang menjalankan ternakan ikan hiasan arowana sejak 35 tahun itu percaya, ikan-ikan itu tidak hanyut ke merata tempat dan bukan kawasan di berhampiran sahaja.

“Perkara sudah berlaku dan di luar kawalan saya. Saya mahupun orang kampung tidak bersalah, jangan mengecam kejadian ini kerana ia berlaku tanpa diduga.

“Saya sudah lama menjalankan perusahaan ini dan memiliki hubungan baik dengan penduduk kampung, biarlah mereka mengambil ikan yang ditemukan,” katanya yang telah 35 tahun mengusahakan ikan hiasan arowana.

Ng berkata, setiap satu ikan arowana induk berkenaan berharga RM20,000 dan dalam kejadian itu dia terpaksa menanggung kerugian jutaan ringgit.

“Kejadian ini mungkin berpunca daripada kerja pembinaan infrastruktur tertentu, diharap pihak berkaitan menjalankan siasatan segera. Saya sudah melaporkan kejadian kepada pihak polis dan akan mengambil tindakan mahkamah,” katanya.

Pada Rabu lalu melaporkan ribuan ikan hiasan spesies arowana ditemukan dalam kawasan anak sungai dan parit sekitar kawasan Layang dan Simpang Renggam sejak Rabu.

Ikan hiasan bersisik emas dan putih dalam anggaran berat dua kilogram itu dipercayai dihanyutkan dari kawasan kolam ternakan kawasan berdekatan – Kosmo

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat