Sisi berbeza MeerFly

- Advertisement -

Pemikiran materialistik sememangnya sudah tidak boleh dipisahkan dengan masyarakat. Manusia berlumba-lumba mengejar kekayaan sehingga ramai yang sanggup bertuhankan duit.

Itulah yang ingin disampaikan penyanyi MeerFly dalam buah tangan terbaharunya, Duit. Melihat judulnya saja, sudah pasti pendengar sudah boleh meneka inti keseluruhan karya nukilan komposer hebat, Farouk Roman itu.

Menariknya, kolaborasi mereka agak unik apabila ia menggabungkan dua hala tuju yang cukup berbeza dalam sebuah lagu. Sebagaimana ramai tahu, Farouk sendiri lebih kepada penghasilan lagu berat dan menusuk.

Oleh itu, gabungan melodi dengan lirik ciptaan MeerFly semestinya memiliki magis tersendiri. Jelas, untuk Farouk semestinya ia sebuah angin baharu dalam corak karyanya.

Bagaimanapun, MeerFly mendedahkan lagu Duit itu sebenarnya eksperimen baharu buat dirinya juga sekali gus mereka berkongsi pengalaman sama.

Tampil dengan melodi yang agak keras, pertaruhan Meerfly ternyata sangat berani kerana selama ini muziknya lebih kepada santai, namun mendalam maksudnya.

Kali ini, dia hadir dengan karya yang menyerlahkan sisi berbeza muzikalnya selain boleh dikatakan segar dan mengejutkan daripadanya.

Berkongsi mengenai pemilihan hala tuju yang agak berbeza itu, MeerFly mengakui melodi itu adalah sebagai melengkapi kekuatan mesej ingin disampaikan itu sendiri.

Baginya, elemen rentak rock keras yang disuntik amat sempurna dengan jalan cerita lagu Duit berkisar kealpaan manusia hanyut kepada godaan wang.

“Lagu ini tidak lain sepenuhnya memang mengenai wang. Sekarang, manusia berlumba-lumba dan rakus mengejar wang sehingga alpa bahawa kekayaan wang bukanlah segala-galanya dalam kehidupan.

“Ada yang sanggup bertuhankan wang dan sentiasa berasa tidak cukup dan terus mengejarnya lebih daripada keperluan sebenar,” katanya.

MeerFly mengakui sebenarnya banyak lagi mesej tersirat yang disampaikan dalam lagu itu. Dia percaya pendengar sendiri pasti akan dapat meneroka mesej itu satu persatu apabila mendengarnya.

Bagaimanapun, menurutnya bukan mudah untuk menyempurnakan karya berkenaan kerana hampir keseluruhannya adalah eksperimen yang cukup asing buatnya. Secara peribadi, dia suka cara dirinya bawa lagu itu.

“Terdapat empat corak berbeza saya cuba dalam lagu ini yang belum pernah dibuat dalam mana-mana lagu sebelum ini. Bahagian paling mencabar tentunya pembawaan corak baharu itu. Duit adalah sebuah eksperimen yang mencabar, namun proses menghasilkan muziknya paling memuaskan,” katanya.

Menariknya, lagu itu juga dipilih sebagai lagu tema untuk drama arahan Norhanisham Muhammad yang berjudul Scammer.

Drama yang ditayangkan di Astro Ria, jam 11 malam, bermula 24 Mei lalu dibintangi pelakon hebat antaranya Kamal Adli, Siti Saleha dan Fasha Sandha.

Bertepatan dengan tema cerita itu sendiri, MeerFly juga menyifatkan lagu Duit cukup sempurna menggambarkan perjalanan kisah drama Scammer. Baginya, penonton drama pasti akan dapat merasai sendiri betapa lagu itu ada kesinambungan yang cukup menarik apabila mengikutinya kelak.

“Bagi saya, lagu Duit ini boleh menyentuh sesiapa saja kerana ia adalah topik yang cukup meluas diperdebatkan sejak dahulu lagi. Ia mampu memberi pengajaran buat sesiapa juga termasuk diri saya sendiri.

“Bagi pendengar yang suka meneroka lirik lebih mendalam, pastinya akan mempunyai interpretasi sendiri terhadap lagu ini,” katanya.

Mula mencipta nama dalam arena hip hop tempatan sejak 2019, MeerFly cukup disanjung sebagai penyanyi rap generasi baharu. Lagunya seperti Haa Tepok, Aku Nak, Makan Cili, dan Bossku benar-benar mencetuskan fenomena tersendiri dalam industri muzik tempatan.

Harian Metro

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat