Covid-19 Di India Sudah 6 Juta Kes

- Advertisement -

JUMLAH rakyat India yang dijangkiti dengan Covid-19, sudah melepasi 6 juta orang, kedua di belakang Amerika syarikat

Dijangka menjelang hujung minggu ini, India akan mengatasi Amerika Syarikat dari segi jumlah jangkitan.

Dengan penduduk melebihi 1 billion orang, perkembangan di India ini sangat membimbangkan ramai saintis di seluruh dunia.

Kematian COVID-19 meningkat daripada 1,039 orang dalam 24 jam terakhir kepada 95,l542, kata kementerian, yang merupakan 1.6 peratus daripada jumlah jangkitan.

Negara dengan penduduk berjumlah 1.3 bilion orang adalah mempunyai beberapa bandar berpenduduk paling padat di dunia dan telah lama dijangka mencatat sejumlah besar kes COVID-19.

India telah menambah 80,000 hingga 90,000 jangkitan baru setiap hari sejak ia mula melaporkan kenaikan harian tertinggi di dunia pada akhir bulan Ogos.

Perdana Menteri Narendra Modi pada hari Ahad meminta orang untuk terus memakai penutup muka ketika mereka keluar dari rumah mereka.

“Peraturan ini adalah senjata utama dalam perang melawan korona. Ia adalah alat yang ampuh untuk menyelamatkan nyawa setiap warga negara, ”kata Modi dalam perutusan melalui radio bulanannya.

Virus ini pada mulanya melanda metropolis besar termasuk hab kewangan Mumbai dan ibu negara New Delhi tetapi sejak itu merebak ke wilayah-wilayah luar bandar di mana sistem penjagaan kesihatan rapuh.

Di sebalik merebaknya penyakit ini, kerajaan tidak mungkin melaksanakan kembali perintau berkurung yang dilonggarkan secara beransur-ansur, setelah sekatan keras itu menggegarkan ekonomi dan merosakkan kehidupan berjuta-juta orang, terutama yang miskin.

Beberapa sekolah dibuka semula, dan kereta api, metro, penerbangan domestik, pasar dan restoran telah dibenarkan beroperasi dengan sekatan tertentu – Al Jazeera.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat