Filipina akan lakukan tindakan lebih keras terhadap China, bukan sekadar kemuka bantahan – Marcos

- Advertisement -

MANILA – Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr berkata, negaranya perlu “melakukan lebih” daripada membantah “tindakan haram” yang dilakukan oleh China terhadap tentera laut negaranya semasa misi bekalan semula rutin minggu lalu di Laut China Selatan.

“Kami telah memfailkan lebih 100 bantahan, kami telah membuat jumlah yang sama demarche,” kata Marcos kepada pemberita pada Khamis lapor Reuters.

“Kita perlu melakukan lebih daripada itu,” tegas beliau.

Kata Marcos lagi, tiada tembakan dilepaskan pada 17 Jun, jadi tindakan Pengawal Pantai China tidak boleh dianggap sebagai serangan bersenjata.

Tetapi ujarnya, ia adalah “tindakan yang disengajakan untuk menghalang rakyat kita” daripada membekalkan semula tentera yang ditempatkan di Second Thomas Shoal yang dipertikaikan.

Kedutaan China di Manila tidak segera menjawab permintaan untuk mengulas kenyataan Marcos pada Khamis.

Seorang kelasi Filipina mengalami “kecederaan serius” selepas apa yang disifatkan oleh tenteranya sebagai “rempuh laju yang disengajakan” oleh Pengawal Pantai China, yang telah dipertikaikan oleh kementerian luar China, mengatakan tindakan pengawal pantai mereka adalah sah.

Amerika Syarikat (AS), yang telah mengecam tindakan China, mengesahkan komitmen kuku besinya kepada Filipina semasa panggilan antara Setiausaha Pertahanan Lloyd Austin dan rakan sejawatannya dari Filipina pada hari Rabu.

“Kedua-dua pegawai itu membincangkan kepentingan memelihara hak semua negara untuk terbang, belayar, dan beroperasi – dengan selamat dan bertanggungjawab – di mana sahaja undang-undang antarabangsa membenarkan,” kata Pentagon dalam kenyataan.

Filipina tidak meminta sokongan AS dalam membekalkan semula tenteranya, kata dutanya di Washington, sambil menambah bahawa AS hanya menyediakan “visual” untuk membantu negaranya.

Duta Besar Jose Manuel Romualdez berkata Filipina telah meminta pertemuan dengan pegawai China untuk meredakan ketegangan, bukan menyelesaikan tuntutan wilayah, dan berharap ia akan berlaku “mungkin awal bulan depan”.

Romualdez berkata, jika Filipina tidak dapat membekalkan semula tenteranya, ia akan menyamai “membunuh tentera kita” melalui kebuluran dan kehausan.

“Saya tidak fikir China mahu mempunyai konflik besar. Dan pastinya kita tidak mahu mempunyainya. Jadi, itu adalah titik permulaan yang baik,” katanya.

China menuntut hampir keseluruhan Laut China Selatan, termasuk bahagian yang dituntut oleh Filipina, Vietnam, Malaysia dan Brunei.

Tribunal antarabangsa menolak tuntutan meluas China pada 2016, keputusan yang ditolak Beijing.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat