Shahrir Samad gesa Muhyiddin bincang dengan Anwar untuk luluskan bajet

- Advertisement -

CYBERJAYA: Veteran UMNO, Tan Sri Shahrir Samad menggesa Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sepatutnya berbincang dengan Ketua Pembangkang bagi mengadakan ‘gencatan politik’ dalam usaha untuk meluluskan bajet, kata Veteran UMNO Tan Sri Shahrir Samad.

Menurut Shahrir, kerajaan sepatutnya mengambil apa juga langkah secara paling bijaksana berpandukan kepada perlembagaan dan undang-undang.

“Tidak salah Ketua Dewan, iaitu Perdana Menteri, berunding dulu dengan Ketua Pembangkang untuk mencapai kebijaksanaan itu,” katanya menerusi Facebook beliau.

Tan Sri Shahrir Abdul Samad

Beliau berkata, sekiranya Ketua Pembangkang enggan untuk berkompromi secara politik agar diadakan “gencatan politik” barulah kerajaan terpaksa melibatkan Yang Di Pertuan Agong dalam urusan berkenaan.

“Keengganan Ketua Pembangkang untuk berkompromi secara politik agar adanya “gencatan politik” untuk meluluskan bajet pentadbiran serta mengatasi kesan buruk wabak COVID-19 terhadap kesihatan dan kehidupan rakyat, (maka) barulah Perdana Menteri dan kerajaan terpaksa melibatkan kuasa Yang Di Pertuan Agong.

“Ketua Pembangkang wajib mengutamakan keredaan politik untuk menyelamatkan rakyat dan negara dari mencari jalan untuk menjatuhkan kerajaan,” katanya.

Bekas ahli parlimen Johor Bahru itu berkata, perubahan kerajaan patut dilakukan melalui pilihan raya umum selepas pandemik COVID-19 kembali reda.

Semalam, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan meminta kerajaan menangani krisis yang dihadapi negara ketika ini dengan mempertahankan perlembagaan.

Beliau berkata, kerajaan juga harus membenarkan demokrasi berfungsi, memperkemaskan respons sistem kesihatan dan keselamatan awam dan mengutamakan kepentingan rakyat biasa dengan tidak menambahkan kesusahan kepada mereka.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat