MARA Liner Perkenal Tambang Tanpa Tunai Mulai Bulan Depan – Mahdzir

- Advertisement -

BATU PAHAT – Seiring perkembangan teknologi digital, perkhidmatan bas henti-henti MARA Liner di luar bandar akan mula menggunakan sistem tambang tanpa tunai.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, sistem itu akan mula dilaksana secara berperingkat mulai bulan depan membabitkan 79 laluan bas henti-henti MARA Liner di seluruh negara.

“Sistem “Cash Less” MARA Liner ini dapat menambah baik dan memudahkan para pengguna dan penumpang bas henti-henti membuat pembayaran tanpa tunai yang lebih efektif dan juga mengikut arus peredaran masa.

“Sistem ini secara langsung menyokong saranan kerajaan dalam menggalakkan amalan e-cash di seluruh negara,” katanya dalam satu kenyataan kepada media hari ini.

Jelasnya, sistem bayaran tanpa tunai bas henti-henti MARA Liner adalah hasil kolaborasi diantara Professional Science Technologies Sdn Bhd, Coherent Plus dan Visa/MasterCard/Debit.

Tambah Mahdzir lagi, sistem itu akan memudahkan pengguna bas henti-henti MARA Liner membeli tiket perjalanan tanpa menggunakan wang tunai dan menggunakan kad visa, master, debit, Touch n Go dan e-Wallet.

“Bagaimanapun bagi mengelakkan kesukaran kepada pengguna yang belum menggunakan sistem tanpa tunai, pembelian tiket secara tunai masih boleh dibuat.

“Sistem e-Wallet yang dibekalkan ini mempunyai ciri-ciri moden di mana QR code akan digunakan untuk membuat bayaran melalui imbasan kod QR,” katanya.

Selain itu pengguna juga jelas Mahdzir, boleh menambah nilai melalui aplikasi mudah alih MARA Liner.

Beliau berkata pengenalan sistem bayaran tanpa tunai itu telah dilaksana secara percubaan selama sebulan di beberapa laluan bas di Kuala Nerang, Alor Setar dan Melaka.

“Penggunaan sistem itu akan meningkatkan kutipan tiket dan mengelakkan ketirisan.

“Sejumlah 125 buah bas henti-henti MARA Liner akan dipasang peranti bagi menyokong penggunaan sistem bayaran tambang tanpa tunai itu,” katanya.

Mahdzir sebelum itu merasmikan gimik pelancaran Sistem Tambang Tanpa Tunai MARA Liner sempena Program Gerak Usahawan Belia dan Karnival Institusi Pendidikan MARA (IPMA) Negeri Johor di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading, Batu Pahat.

Pada majlis sama, Mahdzir menyerahkan geran Kemudahan Program Pensijilan dan Pendigitalan serta Skim Pembiayaan Perniagaan MARA bernilai lebih RM384 ribu kepada 8 usahawan MARA.

Turut disampaikan, Surat Tawaran Penyewaan Premis Perniagaan MARA kepada 2 orang bakal penyewa.

Manakala 70 pelajar dari keluarga B40 menerima sumbangan Bantuan Cermin Mata, Alat Peranti PDPR dan Bantuan Persekolahan Pelajar sumbangan Yayasan Pelajaran MARA (YPM).

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat