Kedudukan BN Sebagai Parti Lama, Besar Perlu Dihormati Dalam Agihan Kerusi PN

- Advertisement -

TANJUNG MALIM – Kedudukan Barisan Nasional (BN) sebagai parti yang mempunyai kerusi terbanyak dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) perlu dihormati, ketika rundingan pengagihan kerusi menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Setiausaha Agung BN Tan Sri Annuar Musa berkata, parti itu sentiasa bersikap terbuka dan bertanggungjawab terhadap sebarang rundingan berhubung isu agihan itu, selagi prinsip perjuangannya dihormati.

“Kita mahu parti-parti (dalam PN) hormat kedudukan kita sebagai sebuah parti yang bukan sahaja lama, tapi juga besar dan memberikan kita peranan yang bersesuaian dengan kedudukan kita.

“BN akan terus lakukan libat urus dengan banyak lagi pihak menjelang PRU15, mengambil sikap keterbukaan dengan banyak parti politik terutama 12 parti politik dalam gabungan kerajaan PN,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan perhimpunan agung Parti IPF ke-28, di Dewan Tan Sri Haji Ghazali, Slim River di sini, hari ini.

Menjelas lanjut, Annuar berkata rundingan mengenai agihan kerusi dalam BN telah selesai, manakala di peringkat Muafakat Nasional (MN) yang terdiri daripada parti itu sendiri, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan PAS belum lagi selesai.

“Dengan MN belum 100 peratus selesai, selagi belum PRU15. Tapi sekurang-kurangnya daripada segi prinsip asal MN telah ada kesepakatan, cuma kita belum mulakan rundingan terperinci dengan Bersatu,” katanya.

Pada 14 Dis lalu, Annuar berkata BN telah bersetuju supaya rundingan bersama Bersatu disegerakan, bagi mencapai kata sepakat berhubung kerusi yang akan ditandingi, manakala dua rundingan antara UMNO bersama PAS capai tahap kesefahaman kira-kira 60 hingga 70 peratus.

Selain itu, Annuar yang juga Menteri Wilayah Persekutuan berharap, pihak yang tidak mempunyai autoriti supaya jangan membuat sebarang kenyataan berhubung isu pembahagian kerusi, bagi mengelak kekeliruan dalam kalangan orang ramai.

Mengenai cadangan penyertaan IPF sebagai rakan komponen BN, Annuar berkata selagi tiada konsensus dalam kalangan parti komponen BN untuk menerima ahli baharu, maka IPF akan terus menjadi ‘Friends of BN’.

Namun, katanya, Pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak menolak untuk memberi peluang kepada IPF, bertanding di mana-mana kerusi sekiranya ia mempunyai prospek cerah bagi memberi kemenangan kepada parit, di kawasan terbabit.

“Walaupun IPF tidak jadi ahli (BN) jika ada tempat sesuai, ada prospek bawa kemenangan kepada kita, tidak ada masalah untuk kita berkompromi dan berikan kerusi kepada parti itu, yang penting persefaham,” katanya.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat