PM, Kabinet perlu lebih cekap urus ekonomi, lonjak semula Indeks Daya Saing Global -Isham

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kedudukan Malaysia yang jatuh 7 anak tangga dalam Indeks Daya Saing Global (WCR) 2024 dikatakan sebagai berita buruk buat negara.

Hal ini kata bekas ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno, Isham Jalil ia akan menjejaskan pandangan pelabur asing kepada Malaysia kerana tidak lagi berdaya saing seperti dahulu.

“Ini kali pertama Malaysia berada di bawah Thailand dan Indonesia dalam daya saing.

“Ini berita buruk buat negara. Pelabur asing melihat kita tidak lagi berdaya saing seperti dahulu,” katanya dalam kenyataan semalam.

Isham malah menegaskan, Perdana Menteri dan menteri-menteri perlu lebih cekap dalam mengurus ekonomi.

Beliau berkata demikian merujuk data bahawa, Malaysia berada di kedudukan ke-34 daripada 67 negara dalam Ranking Daya Saing Global (WCR) 2024 dan keempat dalam kalangan negara di ASEAN selepas Singapura, Thailand serta Indonesia.

Malaysia jatuh tujuh anak tangga daripada kedudukan ke-27 yang dicatatkan pada tahun lalu, demikian menurut Laporan WCR yang dikeluarkan Institut Antarabangsa bagi Pembangunan Pengurusan (IMD).

Singapura muncul sebagai ekonomi paling kompetitif di dunia, mendaki empat anak tangga dari tahun sebelumnya untuk mengatasi Switzerland di tempat kedua, diikuti Denmark di tempat ketiga.

Ini adalah kali pertama republik itu berada pada paling atas di indeks sejak 2020, manakala Thailand di kedudukan ke-25, naik lima anak tangga dan Indonesia di kedudukan ke-27 naik tujuh anak tangga dari tahun lalu.

Penurunan Malaysia dapat dilihat dengan jelas merentasi hampir semua faktor yang dinilai termasuk prestasi ekonomi, kecekapan kerajaan dan kecekapan perniagaan.

Infrastruktur adalah satu-satunya ukuran di mana Malaysia mengekalkan kedudukannya.

Laporan itu seterusnya menyerlahkan penurunan ketara bagi Malaysia dalam bidang tertentu seperti kejatuhan 19 tempat kepada 35 dalam subfaktor ekonomi domestik dan penurunan 17 tempat kepada ke-53 dalam produktiviti dan kecekapan.

Walaupun penurunan keseluruhan, Malaysia menduduki tempat kedua dalam subfaktor harga dan ke-11 dalam dasar cukai, walaupun kedua-duanya turun satu anak tangga daripada tahun lalu.

Cabaran utama bagi Malaysia adalah untuk meningkatkan pelaburan dalam penyelidikan dan pembangunan bagi meningkatkan daya tahan perniagaan, mengoptimumkan pasaran buruh untuk memaksimumkan produktiviti tenaga kerja, dan mengemas kini dasar dan peraturan untuk meningkatkan daya saing global, menurut IMD.

Cabaran lain termasuk memanfaatkan teknologi termaju untuk mempercepatkan pertumbuhan produktiviti, serta mengurangkan peningkatan kos melalui peningkatan produktiviti strategik.

Pasaran baru muncul seperti China, India, Brazil, Indonesia dan Turkiye telah mengalami pertumbuhan dan pembangunan pesat dalam beberapa dekad kebelakangan ini, dan telah menjadi pemain penting dalam perdagangan, pelaburan, inovasi dan geopolitik, kata IMD.

Malaysia, Thailand dan Chile juga sama ada stabil atau bertambah baik, katanya.

Kerajaan dan firma di seluruh dunia mesti menyesuaikan diri dengan ‘persekitaran budaya, institusi dan kawal selia yang berbeza bagi pasaran ini untuk berjaya dalam kalangan mereka sambil turut berpegang pada piawaian kualiti dan kemampanan global’, kata laporan itu.

“Kami percaya ekonomi yang paling berdaya saing pada masa hadapan ialah mereka yang dapat menjangka dan menyesuaikan diri dengan konteks global yang berubah, pada masa yang sama mencipta nilai dan kesejahteraan untuk rakyat,” kata Pengarah Pusat Daya Saing Dunia IMD, Arturo Bris.

Ekonomi dunia menghadapi cabaran daya saing utama, termasuk peralihan kepada ekonomi rendah karbon dan kitaran sambil mengambil kira pasaran baru muncul yang meningkatkan integrasi ke dalam ekonomi dunia, dan mengikuti transformasi digital.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat