Pesawat Pejuang China Ceroboh Taiwan Kali Kedua Dalam 2 Hari

- Advertisement -

TAIWAN: Jet tempur China mendekati Taiwan pada hari Khamis untuk hari kedua berturut-turut, kata kementerian pertahanan pulau itu, mendesak China untuk menghentikan tindakan yang “memusnahkan perdamaian serantau” dalam meningkatkan ketegangan di Selat Taiwan yang sensitif.

China, yang mendakwa Taiwan sebagai wilayahnya sendiri, telah melakukan banyak latihan ketenteraan di bahagian atas dan bawah pesisir dan berhampiran pulau itu dalam beberapa minggu terakhir.

Kementerian pertahanan Taiwan berkata, pesawat pejuang Su-30 dan pesawat pengangkut Y-8 adalah antara pesawat China yang memasuki zon udara Taiwan ke barat daya pada hari Khamis pagi.

“Kementerian pertahanan sekali lagi mendesak Parti Komunis China agar tidak lagi berulang kali menganjurkan tindakan yang bermaksud untuk menghancurkan keamanan dan kestabilan wilayah,” katanya, sambil menambah bahawa pergerakan tersebut telah mencetuskan kebimbangan di kalangan rakyat Taiwan.

Kementerian itu menambah, Taiwan menghantar pesawat pejuang untuk memintas pesawat China, dan berkata ia dapat mengesan “gerakan musuh” dengan cepat.

Kementerian pertahanan China tidak segera menjawab permintaan untuk memberi komen.

Taiwan berulang kali mengadu bahawa China – yang tidak menolak penggunaan kekerasan untuk mengendalikan masalah kepulauan itu, telah meningkatkan ancaman ketenteraan dalam beberapa bulan terakhir ketika dunia menangani wabak koronavirus – Al Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat