Agong Titah Uji Keabsahan PM-9 Di Parlimen, Kata Shafie

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong mahu sesiapa sahaja yang terpilih sebagai Perdana Menteri baru melalui akuan berkanun (SD) menguji kesahihan sokongannya di Parlimen, kata Presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Shafie berkata, Agong menyatakan hal ini semasa pertemuan antara kerajaan dan semua pemimpin parti politik petang semalam.

“SD ini yang melibatkan 220 ahli parlimen di negara kita adalah untuk menjelaskan dan menyatakan siapa sebenarnya calon yang mereka akan beri sokongan untuk menjadi Perdana Menteri.

“Dan lepas itu, kalau didapati salah seorang menjadi pilihan, Tuanku akan akan memanggil untuk memastikan ada kebenaran SD itu.

“Setelah ada calon yang dilantik sebagai Perdana Menteri, telah dititahkan agar perkara ini tidak hanya diputuskan melalui keputusan itu, tetapi juga perlu dibawa ke Parlimen untuk pengesahan, kita mahukan kestabilan,” kata Shafie dalam wawancara dengan Astro Awani malam tadi.

Shafie mengatakan bahawa Agong juga telah memberitahu para pemimpin parti politik agar bersatu untuk memastikan kesinambungan untuk hal-hal seperti Rancangan Malaysia ke-12 dan juga belanjawan yang akan datang, katanya.

Semua pemimpin parti dijemput hadir bersama Agong pada petang semalam, setelah peletakan jawatan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

Muhyiddin meletakkan jawatan susulan kehilangan majoriti di Dewan Rakyat.

Muhyiddin kini berkhidmat sebagai Perdana Menteri sementara.

Dilaporkan juga semalam bahawa Istana Negara telah mengarahkan ahli parlimen – melalui surat dari Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun – untuk menyatakan pilihan perdana menteri mereka secara bertulis sebelum jam 4 petang hari ini.

Berdasarkan Perkara 43 (2) (a), Agong harus melantik seorang Perdana Menteri yang menurut penilaiannya mempunyai kepercayaan majoriti Dewan Rakyat.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat