BPEN Kedah Siapkan Kertas Cadangan Eksport Daun Ketum – Sanusi

- Advertisement -

ALOR SETAR – Bahagian Perancang Ekononomi Negeri (BPEN) Kedah telah menyiapkan kertas cadangan bagi proses permohonan mengeksport daun ketum secara sah ke Thailand khusus bagi tujuan perubatan.

Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor memaklumkan kertas cadangan itu akan diperhalusi dan dibincangkan bersama Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah sebelum diserahkan ke peringkat Pusat.

Menurutnya, cadangan mengeksport daun ketum ke negara itu bukan bertujuan untuk menggalakkan penanaman ketum di Kedah sebaliknya bagi mengatasi masalah membabitkan penyeludupan.

Katanya, dakwaan sesetengah pihak bahawa ketum kini ditanam secara besar-besaran di Kedah juga bukan satu perkara baharu memandangkan tidak menjadi kesalahan bagi aktiviti penanaman daun itu.

“Saya bukan suruh tanam (ketum), (cadangan) saya suruh eksport yang sedia ada, yang sedia ada pun banyak dan sedang diseludup, jadi selesaikan isu penyeludupan dengan benarkan eksport itu.

“Tanam ini saya ingat banyak sangat, boleh pergi bawak dron tengok di beberapa daerah, ada jumlah pokok yang dibilang (dibuat kiraan) oleh Jabatan Pertanian, AADK, mereka anggar jumlah pokok, beratus ribu pokok ada (di Kedah).

“(Proses) tanam tak salah… itu masalah dia… kutip salah. Jadi nasihat saya, tak payah tanam lagi, yang eksport (fokus kepada) yang sedia ada cukup dah, kalau dibenarkan.

“(Sebenarnya) kebenaran bukan ada di kita (diputuskan kerajaan Kedah), kita nak mohon kalau kerajaan (Pusat) mempertimbangkan, kebenaran eksport dengan nas dan dalil yang kita bangkitkan dalam kertas itu bolehlah buat, kalau kerajaan kata no way, no way-lah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan EXCO Kerajaan Negeri Kedah di Wisma Darul Aman, di sini, pada Rabu.

Dalam pada itu, Sanusi turut menasihati orang ramai terutama rakyat di negeri Kedah untuk tidak terjebak dengan aktiviti penyalahgunaan ketum.

“Jangan salah guna, gunalah untuk perubatan, yang ditemui berdasarkan kajian saintifik. Dulu-dulu tak ada kajian saintifik, orang tua-tua buat ubat cacing, anak-anak (yang ada) cacing, (atau) yang kembung perut, dia tak minum, dia tempek di perut, keluar cacing, kalau agak degil barulah dia tumbuk letak pinang, (kemudian) lumur di perut atau rebus bagi minum, keluar cacing kerawit, cacing gelang semua keluar.

“Tetapi jangan yang tidak ada cacing (pun) pergi minum air (ketum) itu, takkan semua jadi (penyakit) cacing, tua pun ada cacing lagi, jadi (untuk) peminum ketum tegar, jangan jadi penyakit cacing,” katanya.

Mac lalu, Sanusi menyatakan bahawa kerajaan negeri berharap agar kerajaan Persekutuan membenarkan Kedah menjadi pengeksport daun ketum yang sah ke negara Thailand terutama bagi tujuan perubatan.

Menurutnya, tindakan itu akan memberi manfaat kepada banyak pihak terutama kerajaan melalui kutipan cukai daripada aktiviti mengeksport daun ketum. – Awani

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat