Hina Sultan Selangor, Sanusi tanggunglah akibat – Fahmi

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil mengecam kenyataan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang didakwa menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam urusan pelantikan Menteri Besar.

Katanya, tindakan Muhammad Sanusi itu seolah-olah “tahu semua perkara” dan tiada siapa yang boleh mempertikaikan beliau.

“Baru-baru ini beliau perlekehkan Sultan Selangor dengan cara mengejek. Itu biadab dan derhaka. Itulah politik Perikatan Nasional (PN).

“Ada perkara yang saya tidak boleh terima apabila beliau buat. Sebelum ini, sudah diingatkan jangan sentuh isu bangsa, agama dan institusi diraja (3R).

“Majlis Raja-Raja sudah bertitah..Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) sudah sebut…Ketua Polis Negara (Tan Sri Razarudin Husain) sudah ingatkan,” katanya ketika berucap pada program Jelajah Madani Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang di Dewan Serbaguna Haji Omar, Kampung Bukit Belimbing, di Tanjung Karang, malam tadi, lapor TV3.

Terdahulu, media melaporkan Sanusi dalam satu ceramah mengeluarkan kenyataan yang didakwa menghina Sultan Selangor.

Menerusi video tular dipercayai ketika menyampaikan ceramah, Muhammad Sanusi juga turut didakwa memperlekeh pelantikan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari.

Sanusi dilaporkan membuat perbandingan antara Sultan Kedah dan Sultan Selangor dalam melantik Amirudin menjadi menteri besar yang dilabelnya sebagai “cokia”.

Berikutan itu, Fahmi mengingatkan Muhammad Sanusi supaya menanggung segala perbuatan yang telah beliau lakukan.

“Saya tak nak cakap lebih dari itu. Tetapi, selepas peringatan dibuat, berani buat berani tanggung,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat