Turki Tukar Muzium Jadi Masjid, Ini Respon Vatican

- Advertisement -

Vatican: Pope Francis dilaporkan ‘terluka’ dengan keputusan Turki untuk menjadikan muzium Hagia Sophia di Istanbul sebagai masjid, tetapi Ankara mengatakan keputusan itu akan menjaga hubungan persamaan dan saling menghormati di negara itu.

Ini adalah reaksi pertama Vatican terhadap keputusan Turki untuk mengubah monumen era Bizantium itu, kembali menjadi masjid, satu langkah yang mendapat kritikan dari seluruh dunia.

“Saya memikirkan Hagia Sophia dan saya sangat sedih,” kata Pope Francis menjelang akhir khutbah tengah hari di Saint Peter’s Square.

Majlis Gereja SeDunia meminta Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan untuk membatalkan keputusan tersebut dan Patriark Bartholomew, pemimpin kerohanian Kristian Ortodoks dunia yang berpusat di Istanbul, menyifatkan keputusan itu sebagai mengecewakan.

Erdogan Sabtu lepas, menolak kecaman antarabangsa atas keputusan menukar status mercu tanda Istanbul, Hagia Sophia dari muzium menjadi masjid.

“Mereka yang tidak mengambil langkah menentang Islamofobia di negara mereka sendiri … menyerang kehendak Turki untuk menggunakan hak kedaulatannya,” kata Erdogan pada majlis yang dihadirinya melalui sidang video pada Sabtu.

Hagia Sophia dibina 1,500 tahun yang lalu sebagai katedral Kristian Ortodoks dan diubah menjadi masjid setelah pemerintah Uthmaniyyah menakluki Konstantinopel – sekarang Istanbul pada tahun 1453.

Pemerintah Turki sekular memutuskan pada tahun 1934 untuk menjadikannya sebuah muzium – AL Jazeera.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat