ALPS, Pusat Rawatan Kanser Sabah Bakal Jalin Kerjasama Strategik Teknologi mRNA

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Tuan Yang Terutama (TYT) Yang di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin, semalam mengadakan lawatan rasmi ke ALPS Medical Centre (ALPS) bagi melihat tawaran perkhidmatan penjagaan kesihatan berkualiti yang ditawarkan pusat perubatan itu.

ALPS yang diuruskan TMC Global Holdings Sdn Bhd, syarikat subsidiari ALPS Global Holdings Bhd menawarkan penjagaan kesihatan yang berkualiti tinggi kepada komuniti dan satu-satunya pusat perubatan yang dilengkapi dengan teknologi perubatan terkini, Genetic Screening (mRNA).

Pengasasnya, Profesor Datuk Seri Dr SK Tham berkata, ALPS menyediakan perkhidmatan teknologi mRNA dan mencipta rekod memberangsangkan dalam bidang perubatan itu selain China dan Singapura.

Katanya, lawatan rasmi itu membolehkan kerjasama strategik antara ALPS dan kerajaan negeri Sabah bagi memberikan perkhidmatan, penyelidikan penyakit kronik terutama kanser bagi komuniti negeri itu.

Tuan Yang Terutama TYT Yang di Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin empat kiri bersama Pengasas ALPS Medical Centre ALPS Profesor Datuk Seri Dr SK Tham lima kiri ketika lawatan rasmi ke ALPS Medical Centre ALPS

“Sebagai penyedia perkhidmatan lengkap bagi teknologi mRNA, ini dapat memberikan perkhidmatan teknologi pencegahan (precision) dan ketepatan (preventing) terhadap lebih 30 penyakit kronik termasuk kanser.

“Oleh itu, ALPS bakal menjalinkan kerjasama strategik bagi membantu Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Kanser Sabah dalam satu lawatan rasmi akan datang kerana melihat akan kekurangan kaedah rawatan penyakit kanser di negeri itu,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas sesi lawatan rasmi berkenaan, di sini, semalam.

ALPS mempunyai teknologi termaju dengan kepakaran diperlukan bahkan menjadi salah satu Makmal Diagnostik Ketepatan Biomarker yang paling progresif dengan kelengkapan instrumen Whole Genome Sequencing Provider dan penanaman sel stem cGMP di rantau ASEAN.

ALPS turut memberi tumpuan perniagaan terhadap sel molekul sebagai entiti terapeutik.

ALPS, sebuah syarikat Malaysia sepenuhnya telah berkembang menjadi platform bersepadu sepenuhnya yang terdiri daripada penyelidikan bioteknologi, penubuhan perubatan dan kesihatan yang berurusan dengan kepakaran Pengurusan Kesihatan Prediktif, Ketepatan dan Pencegahan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat