E-Mel Pembaca: Cara Sabah Maju Jaya (SMJ) berhutang untuk membayar hutanng menyerupai skandal 1MDB

- Advertisement -

Dalam Pesta Kaamatan parti Warisan di Buhavan Square, Donggongon ahad lalu, mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Shafie Apda secara terbuka mengecam pengurusan Sabah Maju Jaya (SMJ) dan Sabah Development Bank (SDB), dua syarikat berkaitan kerajaan (GLC ) negeri Sabah.

Dalam ucapannya, Shafie mempersoalkan rasional SMJ berhutang RM900 juta melalui Bon Sukuk Waklah hanya untuk membayar pinjaman Sabah International Petroleum Sdn Bhd (SIP) kepada Sabah Development Bank (SDB).

SIP berhutang RM1.2 bilion kepada SDB yang juga merupakan sebuah lagi GLC Sabah.

Menurut Shafie , “Ini seperti 1MDB. Daripada membayar hutang, jumlah itu sepatutnya digunakan untuk menyelesaikan masalah air untuk rakyat Sabah.”

Konflik Kepentingan

Shafie juga mempersoalkan konflik kepentingan yang wujud antara pengerusi Sabah Development Bank (SDB), Datuk Seri Panglima Lim, yang juga penasihat teknikal Sabah Maju Jaya (SMJ) Energy.

Sebagai penasihat teknikal Sabah Maju Jaya (SMJ) dan Pengerusi Eksekutif Sabah Development Bank (SDB), Lim Haw Kuang memegang dua jawatan yang melaporkan secara langsung kepada Menteri Kewangan, Masidi Manjun.

Bagi Shafie pengumpulan RM900 juta melalui sukuk oleh SMJ Energy yang diketuai oleh Lim untuk membayar ‘bad debt’ SDB tidak ubah seperti skandal 1MDB, dan ia sepatutnya disiasat lebih lanjut.

Untuk rekod Lim juga berkhidmat sebagai pengarah eksekutif Ranhill, sebuah syarikat minyak dan gas yang aktif dalam aktiviti huluan di Sabah.
Dengan Ranhill yang membida pekerjaan oleh kerajaan negeri Sabah dan penglibatannya sebagai penasihat teknikal SMJ Energy, ia menimbulkan persoalan mengenai keseimbangan kuasa, konflik kepentingan, pilih kasih, keutamaan, dan potensi kebocoran dalam urusan semasa Sabah.

Shafie turut mempersoalkan kearifan Masidi Manjun membenarkan SDB memberi pinjaman berbilion ringgit kepada syarikat-syarikat di Johor dan Selangor tetapi gagal menyuntik pembangunan yang bermanfaat kepada rakyat sabah.

“Mengapa mengumpulkan dana untuk membayar pinjaman syarikat-syarikat milik negeri? Adakah untuk membuat akaun kelihatan baik?” kata Shafie.

Bagi Shafie wang yang dikumpul sepatutnya disalurkan untuk kemudahan asas Sabah seperti air dan penghapusan kemiskinan.

Oleh kerana minyak dan gas adalah salah satu pendorong ekonomi utama Sabah, Shafie menimbulkan persoalan yang sah mengenai urusan negeri kemungkinan skandal SMJ Energy.

Menjadi Mimpi Buruk

Di sebalik berita-berita manis mengenai upacara penandatanganan atau perjanjian perkongsian SMJ, syarikat-syarikat minyak dan gas milik Sabah sedang bergelut untuk mendapatkan bahagian yang lebih besar dari sektor minyak dan gas yang semakin mengecil.

Sesetengah ahli kanan Majlis Perkhidmatan Minyak dan Gas Sabah (SOGSC) yang bercakap secara ketanpanamaan (anonymous) berpendapat Lim Haw Kuang, yang merupakan Penasihat Teknikal kepada Kerajaan Negeri Sabah dan Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif SMJ Energy Sdn. Bhd., sebagai punca utama krisis ini.

“Polisi agresifnya menjadikan hampir mustahil bagi mana-mana syarikat tempatan Sabah untuk bekerjasama dengan syarikat bukan Sabah yang lebih berpengalaman untuk mendapatkan pekerjaan dan mendapat pengalaman,” kata seorang ahli kanan SOGSC.

“Walaupun benar terdapat kontrak kecil yang diberikan kepada syarikat Sabah, kebanyakan daripadanya adalah pekerjaan bernilai rendah yang memerlukan keupayaan teknikal yang sangat sedikit seperti kawalan perosak atau penyelenggaraan bangunan,” tambahnya.

Menurut komuniti perniagaan di Sabah, SMJ Energy di bawah Datuk Seri Masidi Manjun dan didorong oleh Datuk Seri Lim setakat ini telah menjadi mimpi buruk bagi semua orang dalam industri minyak dan gas – syarikat Sabah dan bukan Sabah sama sekali.

“Usaha SMJ Energy sepatutnya syarikat Sabah yang mampu bersaing dengan syarikat minyak dan gas dari Semenanjung Malaysia dan Sarawak, bukan berharap untuk sisa yang berlaku sekarang,” kata seorang lagi ahli SOGSC yang bimbang perniagaannya tidak akan bertahan sekiranya Lim meneruskan polisi untuk mengutamakan pemain minyak dan gas yang lebih besar.

Aspirasi bahawa syarikat Sabah sepatutnya diberi peluang untuk bekerjasama dengan syarikat bukan Sabah untuk bersama-sama membida dan menyelesaikan projek untuk mendapatkan pengalaman komprehensif yang telah dinafikan kepada kontraktor tempatan.

Konflik kepentingan yang berlegar sekitar SMJ Energy sekarang menyukarkan perniagaan petroleum dan gas Sabah untuk berkembang lebih baik.

Tampak ada keraguan besar terhadap kepimpinan negeri Sabah masa kini.

Apakah ini akan membuka ruang kepada Shafie Apdal sekali lagi menarik sokongan besar kepada parti Warisan?

Iszam Ali,
Kota Kinabalu

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat