Lelaki Ini Mendadak Kaya, Jual Video Animasi Berdurasi 10 Saat Pada Harga RM26 Juta

- Advertisement -

Video animasi 3D berdurasi 10 saat dijual dengan harga USD$ 6.6 juta atau sekitar RM26 juta. Penjualan video ini menggegarkan dunia digital kerana harganya yang luar biasa dan kisahnya yang hebat.

Pada mulanya, video ini adalah milik artis digital, Beeple. Kemudian ia dibeli oleh seorang pengumpul seni, Pablo Rodriguez-Fraile, yang menghabiskan hampir USD$ 67,000 atau sekitar RM270,000 pada Oktober tahun lalu.

Pablo kemudiannya menjual semula video terbabit dengan harga USD$ 6.6 juta kepada pembeli yang tidak dinyatakan namanya. Salah satu sebab mengapa video yang berdurasi selama 10 saat itu dijual dengan harga yang mahal adalah kerana ia telah disahkan oleh blockchain.

Fungsi keselamatan blockchain dibuat sebagai tanda tangan digital untuk menyatakan pemilik sebenar karya terbabit dan bahawa ia adalah karya yang tulen. Ini menjadikan video itu adalah aset digital dan hanya ada satu di dunia. Tidak seperti video lain yang boleh diterbitkan semula.

Video yang dijual pada harga yang tinggi terbabit menampilkan animasi 3D yang kelihatan seperti Donald Trump gergasi sedang berbaring di atas tanah, manakala tubuhnya ditutup dengan pelbagai tulisan.

Karya Beeple ini telah diisytiharkan sebagai aset digital dengan sistem non-fungible token (NFT) yang popularitinya meletus semasa musim wabak, ketika pelabur bergegas menghabiskan sejumlah besar wang mereka untuk barang yang hanya ada dalam talian.

Untuk rekod, selain video animasi Donald Trump, video aksi slam dunk LeBron James menggunakan pengesahan NFT juga turut dijual pada harga USD$ 208,000 atau sekitar RM800,0000.

The Vocket

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat