Zahid adalah beban terberat buat Anwar – Khairy

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kerajaan Perpaduan yang dipimpin Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipuji telah lulus ujian 100 hari pertama dalam mencipta kestabilan politik.

Namun begitu, menurut bekas Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar Perdana Menteri tetap perlu menggalas “albatross around his neck” yakni menggalas beban yang berat.

Khairy menyifatkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi adalah beban yang beliau maksudkan.

“100 hari pertama Kerajaan Perpaduan boleh dikatakan Anwar berjaya untuk 100 hari pertama. Kestabilan politik, memang beliau lulus ujian itu.

“Saya berani kata sehingga ujian Pilihan Raya Negeri (PRN) walaupun PRN tidak akan mengubah pembentukan Parlimen tetapi akan mecetuskan turbulence (gegaran dalam sistem politik kita).

“Tetapi buat masa ini saya nampak kestabilan itu ada dan rakyat pun menerima pembentukan kerajaan Perpaduan ini. Cuma saya nak sebut susulan isu kestabilan politik yang pertamanya PMX (Anwar) tidak mencapai ‘knockout punch’ pada PRU lepas seperti mana Tun Mahathir Mohamad dapat pada 2018.

“Maknanya Tun Mahathir tak perlu sokongan daripada parti lain untuk bentuk kerajaan, beliau boleh bentuk kerajaan sendiri tapi Datuk Seri Anwar tak dapat knockout punch, dari segi politik dia. Bak kata pepatah Inggeris “He Has Albatross Around His Neck”.

“Bebanan ini adalah Zahid Hamidi lah Timbalan Perdana Menteri dan juga Presiden Umno. Anwar terpaksa pikul beban ini sehingga tak tahulah bila, dan ini menjadi bebanan, tetapi kalau kita lihat apakah bebanan yang dipikul oleh Dr Mahathir pada 2018 ialah manifesto – terikat dengan manifesto yang tak realistik pada tahun 2018,” katanya dalam podcast Keluar Sekejap bersama Shahril Hamdan.

Tambah Khairy lagi, Anwar tidak terikat sebarang polisi seperti mana Dr Mahathir yang secara beratnya terikat dengan Manifesto PH pada 2018.

“Kali ini Anwar tak terikat dengan polisi, platform sebab ini Kerajaan Perpaduan dan orang pun tak ingat apa manifesto PH , BN, PN,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat