Ranhill Solar mula beroperasi komersial untuk aset solar berskala besar pertamanya

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Ranhill Solar I Sdn Bhd (RSI), sebuah subsidiari Ranhill Utilities Sdn Bhd, telah berjaya menyiapkan Projek Solar Fotovoltaik 50MWac sebagai sebahagian daripada Fasa 4 Solar Berskala Besar (LSS4@MEnTARI) dan telah mencapai Tarikh Operasi Komersial (COD)nya.

Dalam satu pengumuman kepada Bursa Malaysia Sdn Bhd, projek ini menandakan permulaan Ranhill dalam memiliki aset solar berskala besar, sejajar dengan komitmen syarikat terhadap tenaga boleh diperbaharui.

COD bagi projek ini dijangka memberi impak positif kepada pendapatan masa depan Kumpulan Ranhill selama 25 tahun akan datang, beroperasi dalam tempoh konsesi yang sama.

“Projek ini dijangka mengurangkan 2.13 juta tan emisi CO2 sepanjang tempoh konsesi 25 tahunnya, memberi sumbangan yang signifikan kepada kelestarian alam sekitar.

Ranhill tetap berkomitmen untuk memimpin usaha kelestarian melalui penggunaan tenaga bersih, meminimumkan jejak karbon, dan memupuk masa depan yang lebih mesra alam,” katanya.

Harga saham Ranhill meningkat sebanyak 10 sen, setara dengan kenaikan 0.93 peratus, mencapai RM1.09 berbanding dengan harga penutupan sebelumnya pada RM1.08.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat