KUALA LUMPUR – Sesuatu yang sudah hilang di Malaysia ialah perasaan malu,” kata Tun Dr Mahathir Mohamadsebagai respons terhadap tingkah laku Datuk Seri Najib Razak.

“Sesuatu yang sudah hilang di Malaysia ialah perasaan malu, Najib tidak malu dan ramai penyokongnya tidak malu apabila disogok, apabila didapati bersalah.

“Nilai hidup yang hodoh ini jelas ternampak apabila penyokong Najib berkata, “Apa perlu malu, (Najib) boss kita.” Dengan itu diciumlah tangan Najib, pencuri Melayu Islam,” bidas bekas Perdana Menteri itu.

Dr Mahathir yang juga Pengerusi Pejuang itu dalam catatan di blognya pada Khamis memuat naik entri bertajuk “Najib” yang menyebut apabila Najib ditegur kerana salah guna kuasa dan mencuri duit kerajaan, dia akan cuba alih perhatian dari kesalahannya dengan menuduh bahawa saya sebagai Perdana Menteri juga berbuat perkara yang sama.

“Semasa dia (Najib) menjadi Perdana Menteri satu Royal Commission of Inquiry (RCI) ditubuh untuk menyiasat kononnya saya sembunyi kehilangan RM30 billion oleh Bank Negara. Tetapi RCI tidak dapat bukti yang saya sembunyi kehilangan ini. Bank Negara tidak dikehendaki lapor kepada saya akaun Bank Negara. Adalah mustahil bank melaporkan kehilangan RM30 billion dan meminta saya rahsiakan kehilangan ini. Akaun Bank Negara diaudit dan audit tentu dapat kesan yang bank telah sembunyi kehilangan ini jika benar dan akan lapor. Jika tidak pihak audit tentu bersalah jika tidak melapor kehilangan ini.

“Sementara Najib didapati memasukkan wang dalam akaunnya, tidak ada satu sen pun dari wang yang dikatakan disembunyi masuk akaun saya.

“Akhirnya Najib didapati bersalah kerana bukti menunjuk yang ia mempunyai hampir satu billion dalam akaunnya. Dan dia dihukum penjara 12 tahun dan denda RM210 juta,” ulas Dr Mahathir.

Ahli Parlimen Langkawi itu juga menegaskan tidak ada persamaan antara jenayah yang dilakukan oleh Najib dengan kononnya beliau sembunyi kehilangan duit Bank Negara sebanyak RM30 billion.

“Dia merayu kepada Mahkamah Rayuan (Appeal Court) tetapi Appeal Court bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi bahawa Najib bersalah dan hukuman penjara selama 12 tahun serta denda RM210 juta yang dikena kepada Najib diteruskan.

“Sekarang Najib cuba burukkan nama saya kerana semasa dalam parti lawan saya menolak projek Forest City di Johor. Projek ini bertujuan membangunkan sebuah bandar mewah dalam Selat Tebrau dengan menebus guna tanah.

“Perancangan yang dilulus ialah untuk bangun bandar mewah yang mampu dibeli hanya oleh jutawan dari negara China. Pemilikan tanah adalah secara kekal. Bandar ini pula akan diberi taraf bebas cukai. Walaupun penduduk bukan warganegara Malaysia tetapi mereka bebas ke tanah besar Malaysia atau ke Singapura,” katanya.

Dr Mahathir memberitahu beliau telah lawat projek ini dan pekerjanya kebanyakan dari China.

“Berduyun-duyun pelawat datang dari China semasa saya buat lawatan. Mereka datang untuk membeli rumah-rumah mewah yang akan dibina. Pelawat warga Malaysia tidak pun sampai dua puluh. Mereka adalah pelancong yang ingin lihat taman yang cantik yang sudah siap dibina.

“Seperti biasa jika projek ini ditamatkan oleh Kerajaan PH ganti rugi beberapa billion Ringgit perlu dibayar. Kerana Najib telah hutang berbillion ringgit, Kerajaannnya terpaksa mendapat bantuan swasta sebanyak dua billion untuk bayar faedah hutang. Yang mampu dibuat oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) ialah menasihat Country Garden supaya rumah kos rendah yang boleh dibeli oleh orang Melayu dan Cina Malaysia perlu disediakan. Country Garden akur.

” Zuraida Kamaruddin, sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengadakan majlis perasmian Dasar Komuniti Negara pada 17 Februari 2019. Saya dijemput untuk sampaikan sijil kepada antara lain Forest City kerana mengubah perancangan mengikut kehendak Kerajaan Malaysia. Ia bukan pengiktirafan projek Forest City yang telah pun diluluskan oleh Kerajaan Najib Razak,” jelasnya.

Tambah beliau lagi, berkenaan dengan projek Keretapi Pantai Timur, sekali lagi ia tidak dapat ditamat kerana perjanjian telah dibuat yang boleh ialah mengurangkan kos projek.

“Kerajaan PH dapat selamatkan RM20 billion melalui rundingan dengan pihak kontraktor.

“Hasil dari pemerintahan Kerajaan Najib hutang negara melebihi satu trillion ringgit. Masih ada tuduhan yang Najib telah seleweng berbillion ringgit lagi dari wang 1MDB. Najib juga dapat RM150 million yang dirampas di Pavillion yang dipercayai milik 1MDB.

“Tetapi mahkamah buat keputusan untuk beri balik kepada Najib wang ini dan lain-lain barang kerana orang ramai diberitahu Kerajaan tidak dapat bukti yang duit ini duit 1MDB, iaitu duit kerajaan.

” Tentulah jelas Najib memiliki berbillion ringgit. Tetapi Najib masih buat permohonan supaya dihadiah tanah dan rumah yang bernilai RM100 juta. Najib sendiri pilih tanah ini,” bidas beliau.

Selain daripada membebankan kerajaan sekarang dan akan datang dengan hutang berbillion ringgit Dr Mahathir menyoal apakah yang dilakukan oleh Najib yang melayakkannya diberi hadiah RM100 juta?

“Perdana Menteri lain tidak diberi hadiah oleh kerajaan sebanyak ini. Hingga sekarang kerajaan belum batal keputusan Kabinet untuk memberi hadiah ini. Najib kononnya tolak tetapi ia tetap akan terima akhirnya,” tempelaknya.