Vietnam haramkan filam Barbie pro-China

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Vietnam telah mengharamkan filem Barbie terbitan Warner Bros daripada pengedaran domestik kerana memaparkan peta menyebelahi China dalam pertikaian wilayah yang dituntut secara unilateral oleh China di Laut China Selatan, lapor agensi berita Reuters yang memetikan media kerajaan Vietnam.

Peta ‘nine-dash line’ berbentuk U yang digunakan diterbitkan oleh China untuk menggambarkan tuntutannya ke atas kawasan luas di Laut China Selatan, termasuk kawasan yang dianggap Vietnam sebagai pelantar benuanya, telah menimbulkan kemarahan negara-negara Asia Tenggara.

Selain Vietnam, Malaysia, Filipina dan Indonesia juga terbabit dalam pertikaian peta ini. Walaupun Timbang Tara The Hague telah menolak tuntutan China ini pada 2016, negara besar itu berterusan menjalan eksplorasi laut mengikut petanya tanpa menghirau bantahan negara-negara jiran.

Berbanding Malaysia yang begitu terbuka dengan China, termasuk mengubah polisi bagi membolehkan syarikat dari China mengambil bahagian dalam 5G negara, Vietnam bertindak tegas berhadapan China.

Menurut The Guardian, Barbie adalah filem terbaharu yang diharamkan di Vietnam kerana menggambarkan peta kontroversi tersebut, Sebelum pada 2019, kerajaan Vietnam menarik filem animasi DreamWorks Abominable dan pada tahun lepas ia mengharamkan filem aksi Sony Uncharted atas sebab yang sama.

Pada tahun 2021 Netflix turut manarik keluar drama perisikan Australia, Pine Gap dari siaran Vietnam kerana isu yang sama.

Barbie, yang dibintangi oleh Margot Robbie dan Ryan Gosling, pada asalnya dijadualkan untuk dibuka di Vietnam pada 21 Julai, tarikh yang sama seperti di AS, menurut akhbar Tuoi Tre yang dikendalikan oleh kerajaan.

“Kami tidak memberikan lesen untuk filem Amerika Barbie untuk ditayangkan di Vietnam kerana ia mengandungi imej menyinggung garis sembilan sempang,” lapor akhbar itu, memetik Vi Kien Thanh, ketua jabatan pawagam, sebuah badan kerajaan di pertuduhan melesenkan dan menapis filem asing.

Warner Bros tidak bertindak balas segera kepada permintaan untuk komen.

Vietnam dan China telah lama mempunyai tuntutan wilayah yang bertindih ke atas kawasan berpotensi kaya tenaga di Laut China Selatan. Negara Asia Tenggara itu telah berulang kali menuduh kapal China melanggar kedaulatannya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat