Dulu Hubungan Tak Direstui Orang Tua, Sepasang Kekasih Ini Bernikah 39 Tahun Kemudian

Kalau sudah cinta, apa pun yang menjadi halangan akan dapat diatasi. Usia tidak menjadi halangan untuk bersatu kembali. Begitu juga berlaku kepada sepasang pengantin  dari England ini. Mereka akhirnya boleh membina rumah tangga walaupun terpisah hampir 40 tahun.

Cerita ala Romeo dan Juliet ini bermula dari awal tahun 1978. Alkisah, sang Romeo bernama Bill Brookman mengajak sang Juliet, Madeleine Coburn, untuk pergi ke sebuah pub.

Bill ketika itu berusia 23 tahun dan Madeleine berusia 16 tahun. Ayah Madeleine tidak memberi izin kerana menganggap anak perempuannya masih terlalu muda. Kisah cinta itu layu sebelum ia berkembang.

Bill dan Madeleine tidak pernah bertemu satu sama lain selama bertahun-tahun, sebelum kedua-duanya bertemu semula pada tahun 2008.

Bill kembali mengajak Madeleine untuk bertemu setelah sekian lama.

Keduanya menceritakan kisah cinta mereka kepada program “The Listening Project”

“Takdir yang digariskan memang sangat aneh, tapi saya harus katakan 40 tahun itu berbaloi ditunggu,” kata Bill.

Madeleine ingat bagaimana dia melihat Bill di sekitar Loughborough di Leicestershire, tempat mereka tinggal, ketika dia masih kecil.

Dia berangkat ke sekolah bersama kakaknya, tetapi Bill tidak memperhatikannya . Mereka selepas itu  saling mengenal dengan lebih baik pada 1978, ketika Madeleine  terlibat dalam drama yang diarahkan oleh Bill.

Bill mengajaknya untuk bertemu dan Madeleine tidak menolak ajakan itu. Namun, ayah Madeleine menganggap Bill “terlalu kecil” dan tidak mengizinkannya menemui Madeleine.

“Saya kecewa, tapi begitulah hidup,” kata Bill, yang waktu itu pelik kerana tidak tahu mengapa gadis pujaannya membatalkan temu janji.

Madeleine, seorang pakar di bidang seni dan perkara bersejarah, akhirnya tidak menikah. Tetapi Bill sudah memiliki dua anak lelaki dengan isteri sebelumnya.

Mereka bertemu lagi sembilan tahun lalu ketika berkolaborasi dalam sebuah projek sekolah di Leicester.

Empat tahun kemudian, Bill mengumpulkan keberanian untuk mengajak Madeleine temu janji.

Setelah mereka menjadi pasangan kekasih, Bill kembali mengajaknya ke pub yang dulu sepatutnya menjadi tempat temu janji pertama mereka.

“Ini sangat indah,” kata Madeleine.

Bill melamarnya percakapan mereka dirakam oleh BBC Radio 4. Ketika itu Madeleine tidak memberikan jawaban. Namun Madeleine. menjawab “ya” tidak lama kemudian.

Mereka berjumpa setelah sekian lama berpisah dan perkara itu membuatkan mereka gembira. Begitulah cinta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.