Dicerai Talak Tiga, Selepas 30 Minit Bernikah

KUALA LUMPUR –  Gara-gara wang hantaran tidak cukup seribu, seorang lelaki menceraikan isterinya selepas setengah jam melangsungkan pernikahan.

 

Insiden itu berlaku selepas hantaran yang diletakkan keluarga pengantin perempuan sejumlah RM22,222.22, didakwa tidak dapat disediakan oleh pengantin lelaki.

 

“Hantaran kahwin mak ayah perempuan ni letak, mahal gila, tapi si laki ni setuju. Aku tengok pun lelaki ini bukan calang-calang orang.

 

“Hari akad nikah, gembira sahaja dua-dua belah pihak. Pengantin muka dah tak saba mengawan. Ye la, musim hujan masa tu. Tok kadi sampai, maka berlangsung la acara akad nikah dan selamba dengan senafas sahaja si lelaki lafazkan akad. Hantaran pun bertukar tangan begitu gak ngan mas kahwin. Masa lelaki tu nak baca lafas takliq, tiba-tiba saudara dari pihak perempuan bising duit hantaran tak cukup seribu,”tulis jurugambar, Boii Amani Hashim yang memuat naik status perkongsian di Facebooknya, beberapa jam lalu.

 

Tambah Boii Amani, pengantin perempuan terus sahaja bangun dari tempat duduknya.

 

“Tinggikan suara kat pengantin laki bertanyakan pasal ape tak cukup seribu…siap pihak pompuan perli-perli ‘dah tau tak cukup duit tapi gatal sangat nak kahwin tu kenapa?’ (jeritnya).

 

“Yang pengantin lelaki walaupun mata berkaca, dia senyum saja. Dia amik ‘mic’ pastu dia cakap, baru jadi isteri tak sampai setengah jam dah camni. Saje saya tak cukupkan seribu sebab nak tengok kamu macam mana. Ni ada saya bawa wang yang tak cukup tu, (sambil buka beg yang berkepuk-kepuk duit 50 dan 100). Tak apa la…alang-alang semua ada kat sini, boleh jadi saksi saya. Saya ceraikan awak dengan talak tiga,” tulis Boii yang turut menceritakan lelaki itu terus beredar daripada majlis tersebut.

 

Tinjauan SuaraTV mendapati, ramai yang mengecam tindakan pengantin perempuan dan ahli keluarga yang mengenakan wang hantaran yang tinggi.

 

Ada juga yang berpendapat, keluarga pengantin perempuan tidak boleh keterlaluan dan mementingkan wang ringgit semata-mata hanya kerana ingin mengahwinkan anak mereka.

 

Ada juga menyifatkan di zaman ini, tindakan ibu bapa sama seperti ingin meniagakan anak perempuan mereka.

 

Arini Suhaimi berkata, “Pelik la, arwah Tok Guru Nik Aziz pun ambik seribu je. Itu anak tok guru!,”tulisnya.

 

“Ingat dia bangun nak ‘back up’ si laki. Awak dapat apa yang awak buat. Puas hati aku,” ujar Elinda Hashim.

 

Manakala Awin berkata, “Pengantin perempuan jangan terlalu tamak, nak caj mahal-mahal. Keluarga perempuan jangan macam niaga anak!,”katanya.

 

Zanzolees berkata, “Zaman ke zaman manusia bertindak seperti binatang. Tamak haloba!,”tulisnya.

 

Terdahulu, sebuah video mengenai satu majlis pernikahan bertukar kecoh apabila wang hantaran tidak mencukupi.

 

Kejadian dikatakan berlaku pada Sabtu lalu di Masjid Jamek Al Khadijah dekat Pantai Dalam itu bertukar kecoh apabila berlaku kejadian maki hamun dan pergaduhan melibatkan kedua belah pihak.

 

Susulan itu, saudara pengantin perempuan tampil memberi penjelasan menerusi kejadian yang berlaku.

 

Terbaharu, pengantin lelaki turut tampil membuat penjelasan berhubung insiden tersebut.-SuaraTV

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.