Rangka 3,000 Tahun Miliki ‘Senyuman Sempurna’

 

Penemuan rangka manusia berusia seribu tahun mungkin bukan sesuatu yang baru kepada sains. Tetapi rangka yang terdapat di Northumberland, England agak istimewa.

Ini kerana rangka 3,000 tahun dianggap memiliki ‘senyuman sempurna’ kerana ia mempunyai gigi yang masih baik.

Sanita Nezirovic, seorang profesor sains forensik di University of Derby, UK mengkaji rangka, yang disebut gigi manusia zaman gangsa yang sangat menakjubkan dan mungkin tidak dimiliki oleh orang biasa.

“Giginya kelihatan sangat cantik, terutama pada umur 3,500 tahun yang lalu,” kata Nezirovic yang dipetik dari Telegraph, Ahad (28/01/2018).

“Dia mempunyai gigi yang lebih baik daripada kebanyakan manusia moden zaman ini,” katanya.

Penemuan ini bertentangan dengan penyelidikan terdahulu yang menunjukkan bahawa manusia zaman gangsa umumnya gigi mereka telah rosak dan ratanya memiliki gigi yang teruk.

Hal ini disebabkan oleh jenis makanan yang mereka makan banyak yang kasar dan kebersihan mulut mereka yang tidak dijaga.

Di samping memiliki gigi yang kemas dan bagus, kerangka yang ditemui pada Sepetember 2017 ini juga mempunyai wajah yang kacak.

Bahkan Nezirovic, yang telah bekerja untuk beratus-ratus kerangka dari zaman gangsa hingga moden, mengatakan dia amat terkejut melihat aspek yang sangat simetri dari wajah kerangka itu.

“Bentuk kepalanya cantik, dan anda dapat melihat dari giginya dia akan tersenyum sempurna,” katanya dipetik dari BBC pada hari Sabtu (27/01/2018).

“Dia seorang lelaki kacak,” katanya.

Selepas mengkaji perkembangan tulang klavikular, usia rangka ini dianggarkan antara 17 dan 21 tahun. Malangnya, tidak ada tanda-tanda trauma yang jelas untuk mengatakan bagaimana ia meninggal dunia.

Walau bagaimanapun, berdasarkan pemerhatian di sekitar hidungn dan dahinya, para penyelidik membuat kesimpulan bahawa dia adalah seorang Kaukasia dengan julat ketinggian manakala berketinggian antara 172 dan 179 sentimeter.

Di samping penampilan kekemasan dan gigi yang cantik, Nezirovic mengesyaki bahawa rangka ini adalah orang yang penting.

Ini kerana bentuk giginya lebih kemas daripada kebanyakan orang gangsa.

Lebih-lebih lagi, berdasarkan cara pengebumiannya, lebih banyak ia menegaskan ini.

“Dia sendiri, dikebumikan bersama dengan periuk (tembikar pada zaman tembaga yang biasanya digunakan untuk bekas alkohol) dan dilindungi,” kata Nezirovic.

“Semua ini menunjukkan bahawa dia bukan orang biasa, dia mestilah merupakan orang penting,” katanya.-SuaraTV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.