JAKARTA- Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) menegaskan Nusantara bukan projek terburu-buru mahupun bermotifkan politik.

Sebaliknya, Jokowi menjelaskan projek itu adalah sebuah perjuangan Indonesia mewujudkan negara yang memegang prinsip keadilan sosial kepada seluruh rakyat Indonesia.

Beliau memberitahu, transformasi besar melalui pemindahan ibu negara bukan semata-mata memindahkan Jakarta, tetapi menjadi negara yang mempunyai ekonomi yang kuat dan mandiri.

“Sebab itu, kita juga telah melakuan proses transformasi ekonomi secara besar-besaran dengan mengubah jati diri sebagai negara pengeksport bahan mentah menjadi negara industri yang berwawasan,” katanya memetik Utusan Malaysia.

Menurut Jokowi, aspek pembangunan industri perlu seiring dengan alam sekitar yang lestari kerana dunia berdepan ancaman perubahan iklim yang memberi kesan besar kepada kehidupan di seluruh dunia.

“Itu sebabnya kita perlu menyeimbangkan antara aspek kesejahteraan dengan alam sekitar dengan menerapkan ekonomi hijau secara konsisten,” tegasnya.

Awal tahun lalu, Jokowi memutuskan ibu negara baharu di Kalimantan Timur dinamakan sebagai Nusantara yang melambangkan Indonesia.

Nusantara merupakan langkah Indonesia dalam membangunkan peradaban baharu yang lebih transformasi, mencerminkan keperibadian rakyat negara ini dan mampu bersaing secara global.

Nama Nusantara bagi menggantikan Jakarta itu bersesuaian dengan geografi dan kepelbagaian budaya yang dimiliki negara ini.

Kos pemindahan pusat pentadbiran itu akan menelan belanja di bawah AS$33 bilion (RM138 bilion), dengan negeri akan membiayai 19 peratus, selebihnya datang daripada perkongsian awam-swasta dan pelaburan swasta.

Kos itu termasuk pejabat dan rumah kerajaan baharu untuk kira-kira 1.5 juta penjawat awam.