Tukang Kunci Jadi Orang Pertama Rekod Kelahiran Supernova

Seorang tukang kunci tidak menyedari fenomena unik dalam dunia astronomi dari teleskop yang dipasang di lotengnya.

Lelaki Argentina bernama Victor Buso menjadi orang pertama di dunia untuk merakamkan supernova dari bintang yang memasuki akhir hayatnya.

Buso mencatatkan fenomena yang jarang terjadi pada 20 September 2016 apabila dia menguji kamera baru dengan resolusi tinggi di rumahnya di tingkat atas.

Buso pada mulanya tidak berpuas hati dengan rakaman kameranya.

Dia kemudian cuba untuk mengalihkan tumpuan kamera ke titik galaksi NGC 613 yang kira-kira 80 juta tahun cahaya dari bumi dalam buruj.

Secara tidak sengaja, Buso mencatatkan sejenis cahaya yang kelihatan lebih cerah pada akhir galaksi selama 20 saat.

Buso tidak melihat keganjilan dalam rakamannya dan kemudian membandingkan hasil rakaman ahli astronomi lain di internet.

Malam berikutnya, Buso kembali ke loteng rumahnya dan melihat ke langit.

Tidak disangka-sangka, dia mendapati supernova yang cantik dan terang bersinar, yang kini dinamakan SN 2016gkg.

“Kami benar-benar fikir ini adalah kali pertama pemerhati telah mencatatkan penampilan supernova secara literal di hadapan kamera,” kata Bersten kepada Newsweek.

“Beberapa supernova telah ditemui beberapa jam selepas letupan itu, tetapi Victor Buso ditangkap ketika supernova dilahirkan,” katanya, yang dipetik oleh Ibtimes, Khamis (22/2/2018).

Bersten adalah ahli pasukan astrofizik yang mengesahkan pemerhatian Buso sebagai jenis supernova jenis IIb yang baru lahir.

Penjelasannya telah diterbitkan dalam jurnal Nature.

Dalam fenomena ini, bintang gergasi melepaskan lapisan luar hidrogennya.

Para penyelidik mengatakan bahawa pemerhatian sedemikian dapat memberikan maklumat penting untuk membantu para astronomi memahami bagaimana bintang besar kehilangan jisim sepanjang hayatnya.

Walau bagaimanapun, peluang untuk mendapatkan rekod seperti Buso sangat jarang berlaku, dan mungkin perbandingan antara satu dalam sepuluh juta.-SuaraTV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.