Makanan Di Gerai RM1 Ini Buat Pelanggan Menangis Ketika Bayar

Apa yang boleh anda dapat dengan hanya seringgit? Di zaman yang semakin maju, nilai keperluan harian  juga semakin mahal. Untuk sekali makan saja, paling tidak seseorang memerlukan RM5-RM10 .

Kebelakangan ini heboh di media sosial kedai jual makanan RM1 sahaja bermula dari mi, soto hingga ayam goreng.

 

Menu makanan di Restoran Seringgit

Restoran ini bernama Restoran Seringgit dan terletak di Johor. Seperti namanya, semua makanan di restoran ini dijual hanya RM1

Walaupun harganya murah, restoran ini menyajikan makanan yang lazat dengan makanan yang banyak.Pemilik yang bernama Ezal Laksamana adalah pencetus idea untuk membuka restoran ini.

Ezal mengemukakan idea ini pada keluarganya pada bulan Januari lalu.

Ezal Laksamana

Baru 10 bulan dibuka, mereka telah mempunyai banyak pelanggan setia. Setiap hari, restoran Ezal berjaya menjual 600 hidangan makanan. Restoran Seringgit menjual mee rebus, soto, ayam goreng, nasi lemak, pulut mangga hingga laksa. Semua makanan berharga sama iaitu 1 Ringgit.

Ezal mengaku menjaga kualiti makanan dengan harga sangat murah menjadi cabaran tersendiri. Jika Ezal membuat ayam goreng kecil, maka dia akan menipu pembeli. Tapi, jika saiznya terlalu besar, ia akan rugi.

Menu makanan di Restoran Seringgit

“Keseimbangan adalah kuncinya. Restoran hanya boleh bertahan lama jika pembeli menikmati makanan dan restoran mendapat untung. Contohnya semangkuk mi ini, semua bahan seperti telur, kecambah dan ayam mesti ada. ” Ezal sengaja memilih lokasi untuk dijual di pinggir bandar untuk mendapatkan tempat sewa yang murah.

Ini juga dilakukan supaya ia tidak menjejaskan perniagaan makanan lain. Ezal tidak membuat promosi. Dia sengaja membiarkan harga murah dan makanan yang enak sebagai bentuk promosi.

Menu makanan di Restoran Seringgit

Salah seorang pelanggan setia mereka adalah pekerja kilang bernama Zhang. Sejak pembukaan restoran ini, Zhang selalu makan tengah hari di sana. Berbekalkan wang RM3 , Zhang boleh menikmati sepinggan nasi campur dengan daging dan sayur-sayuran. Harga ini juga termasuk segelas teh panas.

Pelanggan di Restoran Seringgit

Sebuah kejadian tak terduga pun sempat terjadi apabila seorang nenek datang ke tempat makan ini. Nenek berusia 80 tahun ini menempah sepiring bihun goreng dan segelas Milo. DIa hanya diminta bayaran 2 Ringgit (Rp6 ribuan) selepas makan. Nenek ini terkejut mengetahui harga makanan yang dia makan sangat murah. Harga tersebut sama seperti yang ia bayar berpuluh-puluh tahun yang lalu, bukan di tahun 2017. “Dia memegang tangan saya dan air mata mula mengalir kerana dia disentuh. Pada masa itu saya tahu makan saya membantu banyak orang dan itulah motivasi saya untuk terus berjalan, “kata Ezal.

Restoran Seringgit

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.