MIFFest Menyajikan Senarai Bintang untuk Edisi Ke-7

- Advertisement -

Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) kembali dengan edisi ke-7 yang dijangka akan menjadi acara terbesar dalam sejarah festival ini. Dari 21 hingga 28 Julai 2024, Kuala Lumpur akan diubah menjadi pusat sinematik global, menampilkan rangkaian filem yang luar biasa dan membawa bersama nama-nama besar dalam industri filem dari seluruh dunia.

Festival ini akan bermula dengan filem seram Malaysia, “Indera” arahan Woo Ming Jin, yang menampilkan pelakon terkenal Shaheizy Sam dan Azira Shafinaz. Penutupan MIFFest akan diakhiri dengan dua filem hebat: “Love Lies” oleh Ho Miu Ki dan “Peg O’ My Heart” oleh Nick Cheung.

Pada kemuncak festival, MIFFest akan menganugerahkan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat kepada dua ikon pawagam terkenal: Hirokazu Kore-eda dari Jepun dan Christine Hakim dari Indonesia. Anugerah ini mengiktiraf sumbangan besar mereka terhadap industri filem global dan akan menjadi tumpuan utama festival.

Pelakon dan pengarah Hong Kong, Nick Cheung, akan menerima Anugerah Kecemerlangan dalam Filem sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan signifikan beliau dalam dunia sinematik melalui persembahan dan penceritaan yang luar biasa.

Panel juri MIFFest 2024 akan dipimpin oleh pengarah dan pelakon terkenal India, Suhasini Maniratnam. Anggota panel lain termasuk Felix Chong dari Hong Kong, profesor China Zhang Xianmin, pengkritik filem Thailand Kong Rithdee, dan pelakon Malaysia Zul Ariffin.

Segment Pertandingan MIFFest akan menampilkan sembilan filem yang menawarkan pelbagai perspektif dan inovasi sinematik. Antara filem yang akan dipertandingkan termasuk “Abang Adik” oleh Jin Ong, “Betania” oleh Marcelo Botta, “Every You Every Me” oleh Michael Fetter Nathansky, dan “In the Land of Brothers” oleh Alireza Ghasemi dan Raha Amirfazli.

Empat filem mendominasi pencalonan Anugerah Global Emas Malaysia dengan tujuh pencalonan masing-masing: “Abang Adik,” “Every You Every Me,” “In the Land of Brothers,” dan “Betania.” Anugerah ini akan diumumkan pada 27 Julai 2024, disiarkan secara langsung melalui pelbagai platform termasuk Facebook dan TikTok.

Program ini akan menampilkan 50 filem dari lebih 30 negara, termasuk tayangan perdana Malaysia “Evil Does Not Exist” oleh Ryusuke Hamaguchi, “Perfect Days” oleh Wim Wenders, dan “Thelma” yang dibintangi oleh June Squibb.

Segmen Neon akan mempamerkan filem-filem yang berani dan inovatif seperti “The Lyricist Wannabe” oleh Norris Wong Yee-lam dan “Manjummel Boys” oleh Chidambaram. Sementara itu, segmen Afterdark akan menampilkan filem seram seperti “Tenement” oleh Inrasothythep Neth dan Sokyou Chea serta “I Saw the TV Glow” oleh Jane Schoenbrun.

Kerjasama baru dengan RTM akan meningkatkan jangkauan MIFFest melalui siaran langsung di TV2 dan RTM Klik. Selain itu, kerjasama dengan foodpanda, NUTOX, Baskin-Robbins, Astro Shaw, dan AEON akan memperkayakan pengalaman festival ini.

MIFFest menjemput semua pencinta filem dan profesional industri untuk menyertai perjalanan sinematik yang luar biasa dari 21 hingga 28 Julai 2024. Maklumat lanjut mengenai akreditasi, tiket, dan program boleh didapati di laman web rasmi MIFFest.

Untuk maklumat lanjut, layari www.miffest.com.my.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat