Dian Sastro Wardoyo Didik Anak Ikut Cara Rasulullah

Aktres popular Indonesia, Dian Sastro Wardoyo, mengakui dia inginkan anak-anaknya menjadi insan berguna. Berdiri di atas kesedaran tersebut, dia berusaha menerapkan ajaran Nabi Muhammad SAW dalam mendidik kedua buah hatinya.

 

“Saya sedikit mengambil cara mendidik dari Rasulullah SAW. Tapi nggak terlalu detail dan sama persis apa yang dilakukan Rasullulah,” katanya yang meletakkan pendidikan agama sangat penting dan juga wajib mengajarnya kepada anak-anak, walaupun hanya sedikit.

 

Malah, bintang filem Ada Apa Dengan Cinta ini seperti yang dilaporkan Dream.co.id, mengambil langkah sama mengajar pembantu rumahnya surah-surah pendek di dalam al-Quran supaya ketika dia tiada di rumah, pembantu itu dapat menyampaikan ajaran tersebut kepada anak-anaknya.

 

“Doa-doa pendek suka saya bacakan ke anak. Asisten anak-anak saya juga saya imbau untuk mengajarkan bacaan surat pendek. Jika saya tidak berada di rumah, maka para asisten rumah tangga akan mengajarkan ilmu agama kepada anak-anak saya,” ujar pemilik nama lengkap Dian Paramita Sastrowardoyo itu.

 

Dian telah berkahwin dengan suaminya, Indraguna Sutowo pada 2010 dan kini dikurniakan sepasang cahaya mata, Shailendra Naryama Sastraguna Sutowo (anak lelaki) dan Ishana Ariandra Nariratana Sutowo (anak perempuan).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.