Misteri 10 Bandar Hilang

Di dunia ini terdapat banyak bandar yang hilang.

Kota yang hilang itu adalah sebuah bandar yang telah lama tidak disentuh oleh penduduknya dan ditinggalkan untuk banyak bencana

Berikut adalah 10 bandar yang hilang di dunia, seperti yang dipetik dari hermawayne.blogspot.com 

1. Atlantis

Atlantis digambarkan oleh Plato sebagai tamadun maju dan mempunyai pasukan tentera laut yang hebat. Atlantis dikatakan telah menakluk kebanyakan negara di Eropah sebelum tenggelam di lautan.

Menurut mitos terdahulu, bandar ini tenggelam kerana para tuhan terhadap tingkah laku penduduk bandar ini, tetapi menurut penyelidikan saintifik, bandar itu mungkin tenggelam akibat faktor geologi. 

2. Kota Caesars

Juga dikenali sebagai Kota Bandar Patagonia. Bandar Caesars adalah sebuah bandar yang terkenal yang dipercayai terletak di hujung selatan Amerika Selatan. Bandar ini tidak pernah dijumpai dan pada masa ini dianggap sebagai legenda. 

3. Troy

Troy adalah sebuah bandar legenda yang terletak di Turki moden. Troy telah lama dianggap oleh banyak orang sebagai mitos sehingga ia ditemui di tahun 1870-an.

Kemudian mendapati banyak runtuhan bangunan yang dianggap sebagai seni bina moden pada zamannya. 

4. The Lost City of Z

The Lost City of Z adalah peradaban yang hilang terletak jauh di dalam hutan hutan Brazil (hutan Amazon).

Bandar yang hilang ini dikatakan sebagai tamadun maju dengan rangkaian jambatan, jalan, dan kuil yang canggih.

Ini terbukti dengan banyak penemuan alat-alat canggih di pedalaman hutan Amazon. 

5. Petra

Petra dianggap bandar paling indah di semua bandar dalam senarai ini. Petra terletak di Jordan. Ciri yang paling menarik ialah seni binanya yang indah pada batu, diukir dari batu-batu pegunungan sekitar yang mula diterokai sejak abad ke 18.

Hingga kini, keindahan seni bina batu Petra masih dapat dinikmati jika bercuti ke Jordan.

 6. El Dorado

Ini adalah kota yang paling dicari, kerana kota ini dikenali sebagai kota emas. Dikatakan, dia mengatakan banyak emas di bandar ini. El Dorado adalah kerajaan mistik yang terdapat di hutan Amerika Selatan. Bandar ini dikatakan dipimpin oleh seorang raja yang berkuasa dan dengan kekayaan emas yang tak terbatas. 

7. Memphis

Didirikan pada tahun 3100 SM, Memphis adalah ibu kota Mesir kuno. Dan menjadi pusat pentadbiran tamadun yang selama beratus-ratus tahun sebelum akhirnya meninggalkan penduduknya bersama dengan kemunculan Thebes dan Alexandria.

Di kawasan bekas bandar ini, terdapat banyak runtuhan bangunan Mesir kuno. 

8. Angkor

Kawasan Angkor terletak di Kemboja dan persekitarannya. Dikenali sebagai salah satu pusat perindustrian di Asia, bahkan dunia. Salah satu jenazah paling terkenal adalah kuil Angkor Wat yang pada umumnya dianggap sebagai monumen keagamaan.

 9. Pompeii

Bandar Rom Pompeii telah dimusnahkan pada 79 AD selepas Gunung Vesuvius yang meletus dan menguburkan seluruh komuniti di bawah 60 kaki dengan abu dan batu. Peninggalan sejarah mayat yang menjadi batu, terdapat di bandar ini.

Dianggarkan mempunyai kira-kira 20,000 penduduk pada masa itu, dan dianggap sebagai salah satu tempat percutian teratas untuk kelas atas rakyat Rom. 

10. Machu Pichu

Ia terletak berhampiran Lembah Urubamba, Peru. Bandar ini pernah ditemui dan dijajah oleh Conquistador. Machu Pichu memiliki banyak runtuhan kuno yang sering disebut sebagai kuil Machu Pichu. Seni bina yang indah bangunan di candi Machu Pichu membuktikan, betapa tinggi tamadun itu pada zaman kegemilangannya.-SuaraTV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.