Penuh Semangat, Kisah Perjuang Lelaki Lumpuh Yang Berjaya Menikahi Pujaan Hatinya

Hao Panpan adalah seorang lelaki Cina yang lumpuh dan selalu berkongsi semangat dan kecekalannya melalui live streaming.

Dilaporkan oleh Grid.ID dari The Star, Hao berkahwin dengan seorang wanita yang disayanginya melalui platform live streaming.

Hao, yang berasal dari kampung Huanggou, Jize, di Handan, wilayah Hebei, utara China, cedera di tapak penggalian pada Mei 2014. Akibatnya, dia lumpuh dari pinggang ke bawah.

Pada bulan September 2014, bekas teman wanita Hao meninggalkannya. Bekas teman wanitanya meninggalkan rumah yang mereka diami bersama dan tidak pernah ada khabar darinya.

Berbaring di katil untuk masa yang lama membawa kesan buruk terhadap kesihatan Hao. Dia mula mengalami atrofi otot di kakinya. Berat badannya turun dari 65 kg hingga 50 kg.

Meskipun kehilangan kemampuan untuk bekerja di luar rumah, Hao menemukan sumber pendapatan tidak dijangka. DIa melakukan live streaming online. DIa melakukan kegiatan tersebut dengan menggunakan telifon bimbit.

Hao merakam aksinya bernyanyi dan melakukan latihan pemulihan melalui live streaming. Pertunjukannya menarik lebih daripada 70,000 pengikut dalam talian. Ramai  di antaranya adalah orang-orang cacat yang merasakan adanya hubungan dengan ketekunan dan semangat kecekalan Hao.

Di antara pengikut Hao adalah ada seorang wanita bernama Fu Chengjun. Fu adalah seorang wanita dari wilayah Anhui, China Tengah. Fu mengenal Hao melalui live streamingnya pada bulan Februari 2017.

“Setelah mengikuti dia secara online untuk beberapa waktu, saya menemukan dia menjadi orang yang kuat dan optimis. Aku kemudian jatuh cinta padanya,” kata Fu.

Pada  9/1/2018, Fu menikah dengan Hao di kampung halamannya di Hebei. Mereka melangsungkan pernikahan tanpa memberitahu keluarga Fu. Hal ini karena keduanya ingin membentuk keluarga baru.

Masing-masing dari mereka memiliki anak dari hubungan sebelumnya.

Menurut kebiasaan setempat, keluarga mempelai lelaki memberikan hadiah pertunangan kepada keluarga pengantin wanita sebelum menikah. Namun, Fu memilih menikah dengan Hao tanpa meminta apapun.

Pasangan ini sekarang mencari rezeki melalui siaran live streaming dan melakukan bisnes di WeChat. Mereka juga menjual produk seperti tuala dan pakaian dalam.

Fu kini turut melakukan  urutan kepada suaminya setiap hari bagi membantu memperbaiki peredaran darah di kakinya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.