Gambar blogger Israel Berada Di Masjid Nabawi, Madinah, Cetuskan Kemarahan Orang Islam

Gambar yang  menunjukkan seorang warga negara Israel berada di Masjid Nabawi, Madinah, Arab Saudi telah  menimbulkan kemarahan di media sosial. Hal ini kerana,orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki masjid yang pada asalnya dibina oleh Nabi Muhammad di kota suci kedua untuk umat Islam.

Warga negara Israel yang dikatakan berada di dalam masjid dan mengambil gambar serta video tersebut bernama Ben Tzion, 31. Sebenarnya lelaki itu adalah orang Yahudi kelahiran Rusia yang menjadi warga negara Israel pada tahun 2014. Media Israel melaporkan Tzion adalah seorang blogger.

Dalam gambar yang dimuat naik di akaun Facebooknya, ia dilihat berdiri di Masjid Nabawi, salah satu tempat yang paling disucikan bagi umat Islam.

“Rakyat Arab Saudi akan berdiri berdampingan dengan bangsa Yahudi,” katanya dalam muat naik di Facebook yang disertai gambar dirinya memperagakan tarian pedang dengan mengenakan pakaian tradasional sebatas tumit yang dikenal dengan nama “thobe”.

Selain gambar-gambarnya di Masjid Nabawi, Tzion, juga memuat naik gambar-gambarnya yang dikatakan diambil ketika mengunjungi tempat-tempat suci di Iran, Lebanon, Yordania.

Di Iran, ia berkunjung ke Teheran dan Qom. Israel dan Iran tercatat sebagai negara yang bermusuhan dan warga negara Israel dilarang masuk ke wilayah Iran.

“Perdamaian di Timur Tengah dengan sikap saling menghormati dan mencintai,” katanya dalam muat naiknya yang lain.

Dikatakan oleh Ben Tzion, seperti dipetik dari The Times of Israel, bahawa dia melakukan kunjungan ke tempat-tempat suci sebagai “seorang kawan” dan menekankan bahawa dia “menghormati Islam dan dunia Islam”.

Ditambahkannya dia melakukan kunjungan ke negara-negara Muslim sebagai “hobi”.

“Tak seorang pun di negara-negara Arab pernah mendekati saya dengan rasa permusuhan,” katanya.

“Mereka mengatakan kepada saya bahawa mereka mencintai Israel dan orang-orang Yahudi.”

Dia berkata dalam kunjungan ke negara-negara tersebut dia menggunakan visa rasmi dan memasuki tempat-tempat suci secara rasmi . Namun dia tidak menyebut nama negara yang mengeluarkan pasport yang digunakan untuk kunjungan-kunjungan itu.

Kehebohan gambar Ben Tzion di Masjid Nabawi terjadi ketika hubungan antara Israel dan Arab Saudi dianggap semakin baik .

Ben Tzion

 

Walaupun menyatakan ekspresi kedamaian, muat naik Tzion dipenuhi dengan kemarahan dalam media sosial.

Tagar bahasa Arab “Seorang Zionis di Masjid Nabi” dikongsi lebih dari 90.000 kali selama 24 jam terakhir.

“Para ulama berada di penjara dan Zionis berada di Masjid Nabi, sedih,” kata pengguna Twitter dalam bahasa Arab.

“Di zaman Al Saud (keluarga diraja Saudi), Zionis yang menduduki, musuh Islam dan umat Islam … mencemarkan masjid Nabi,” kata pengguna lain.

Di platform Instagram, menurut akhbar Times of Israel, kerana banyak komen yang marah, platform perkongsian gambar itu memutuskan untuk menutup akaun Tzion buat sementara waktu..

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.