SIM Kad Nombor Cantik Sama Mahal Harga Sebuah Rumah

Kad SIM dengan “nombor cantik” berupa deretan angka sama atau pengulangan pola angka sudah lama berkembang pesat di seluruh dunia.

Di Iraq, trend ini masih disukai yang dimulai dari kelaziman rakyat biasa, ahli perniagaan kepada elit politik sejak tahun 2007.

Mereka berani menghabiskan beratus-ratus juta dolar untuk kad SIM kecil yang tertanam dalam telefon bimbit mereka.

Salah satu penjual nombor telefon bimbit cantik di Iraq yang bernama Haider Mohamed mengaku pernah menukar sebuah kad SIM bernombor cantik dengan kereta Lexus berharga 60.000 dollar AS.

Kenapa nombor telefon mudah alih yang cantik di negara malam 1001 sama harga sebuah kereta mewah?

“Nombor itu bahasa,” kata seorang peniaga yang bernama Mohamed, yang yang menjual pelbagai nombor cantik di kedainya,”World of Distinction”.

“Nombor cantik memberi kesan tertentu tentang pemiliknya. Misalnya, bahawa ia berselera tinggi dan kaya raya sehingga menimbulkan rasa optimis dan prestij,” lanjut Mohamed, sebagaimana dipetik dari Washington Post, Sabtu (18/2/2018).

Di Iraq, nombor telefon cantik digunakan sebagai alat untuk mendapatkan perhatian rakan kongsi perniagaan mewah, hubungan baik dengan ahli politik juga untuk menarik pasangan yang berpotensi menjadi kekasih.

Pasaran kad SIM dengan nombor cantik di Iraq sebenarnya sudah mula muncul sejak lebih dari satu dekad lalu, tapi belakangan mulai menarik minat dan keyakinan baru mereka yang meningkat selepas kekalahan ISIS di negeri tersebut.

Harga nombor cantik

Kepentingan Iraq dalam nombor mudah alih begitu besar sehingga pengendali mudah alih terbesar di Iraq juga menawarkan nombor cantik mereka sendiri.

Sebagai salah satu pengendali mudah alih Iraq, Zain, sebagai contoh, menyediakan beberapa pilihan kad SIM berbeza yang dibezakan dengan gabungan nombor dan harga.

Kad SIM pakej “Perak” yang mengandungi dua pasang nombor bersama-sama dalam urutan seperti “4455”.

Lebih banyak nombor “cantik”, semakin mahal harganya.

Kad SIM “Berlian Plus” mempunyai nilai akhir lima angka yang sama.

Harga ini mencapai 1,600,000 Dinar Iraq.

Sebagai perbandingan, harga biasa bagi kad SIM yang tidak mempunyai angka yang cantik di Iraq adalah dalam lingkungan 3,500 dinar Iraq.

Senarai nombor cantik untuk telefon bimbit di Iraq dipaparkan oleh salah satu pengendali mudah alih, Zain.

Harga menyesuaikan kombinasi nombor yang dipilih pelanggan.

Itulah tawaran rasmi dari pengendali.

Kad SIM dengan nombor dan tag yang paling indah yang dikenali sebagai “nombor presiden” dikatakan tersedia hanya di jalan dan ruang sembang internet.

Salah seorang peniaga yang cantik, Safa Mohsen, mengatakan bahawa beberapa pegawai tinggi di Iraq mempunyai nombor telefon yang cantik dengan harganya sangat premium.

Bekas Perdana Menteri Iraq 2006-2014, Nouri Al-Maliki atau Jawad Al-Maliki misalnya, disebut mempunyai dua kad nombor cantik yang masing-masing bernilai kira-kira 11.8 juta dinar.

Begitu juga ketua agensi anti-pengganas Iraq, Jeneral Fadhil Jamil al-Barwari.

Dia didapati memiliki jumlah yang indah dengan kombinasi sifar berturut-turut yang harganya bisa mencapai 45 juta Dinar Iraq.

Kerana nilai yang tinggi dan banyak dicari, ada juga penyediaan “nombor cantik” untuk menyuap pegawai di Iraq dengan cara yang memberikannya sebagai hadiah.

Namun, bagi kebanyakan warga di sana, motivasi untuk memiliki nombor cantik dilandasi keinginan sederhana.-SuaraTV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.