Duda Anak 1 Ugut Bunuh Bapa Dan Adik Dipenjara 2 Tahun

Kota Bharu – Padah buat seorang duda anak satu kerana kesalahan melakukan ugutan bunuh terhadap bapa dan adik angkatnya, dia dijatuhkan hukuman penjara dua tahun oleh mahkamah majistret, di sini, hari ini.

 

Tertuduh, Mohd Norizan Kamarudin, 34, didakwa mengugut dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Jusoh Hamat, 60, dan Muhammad Azim Zakaria, 17, di alamat Pasar Segar, sebelah balai polis Melor, di sini, pada jam 4 pagi, 12 Januari lalu.

 

Dalam kejadian itu, pengadu yang sedang tidur terdengar bunyi bising pergaduhan antara Muhamad Azim dan tertuduh dalam sebuah bilik. Pengadu pada mulanya berjaya meleraikan pergaduhan menyebabkan tertuduh keluar dari bilik, namun tanpa disangka dia masuk semula bersama sebilah golok.

 

Secara tiba-tiba, tertuduh mengangkat senjata ke arah Muhamad Azim menyebabkan pengadu pantas menolak mangsa ke dinding. Pengadu kemudian berdepan dengan tertuduh sambil berkata, “kalu mu nak tetak dia, tetak abah dulu.”

 

Malangnya, pengadu pula diacukan golok itu sebanyak tiga kali menyebabkan dia bertakbir “Allahuakhbar, Allahuakhbar, Allahuakhbar.” Tertuduh akhirnya menjauhkan diri dan keluar dari bilik sambil berkata, “nanti abah tak dok, aku akan tetak juga mu ni.”

 

Tertuduh pada mulanya menafikan ugutan terhadap bapanya dan berkata perbalahan itu berlaku antara dia dan adiknya sahaja, namun berdasarkan keterangan pengadu, kejadian sama sudah tiga kali berlaku tetapi pengadu tidak membuat laporan kerana mengharapkan tertuduh berubah.

 

Pada prosiding itu, Majistret, Nik Habri Muhamad kemudian membacakan keterangan impak pengadu yang menyatakan beliau berasa takut terhadap anak angkatnya itu kerana tertuduh adalah penagih dadah.

 

“Bapa kamu mohon hukuman berat dan kamu bernasib baik sebab dia tidak sebutkan berapa tahun. Kalau dia hendak lima tahun penjara pun saya akan bagi. Dia ambil kamu dari kecil dan jaga kamu sampai umur 34, tetapi yang terlalu menyedihkan ialah perbuatan kamu mengugut untuk membunuhnya. Walaupun hanya bapa angkat, dia sudah sama seperti bapa kamu sendiri,” katanya. – SH

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.