Remaja Berumur 12-17 Tahun Akan Divaksin Bermula September Depan – KP Kesihatan

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Remaja berusia 12 hingga 17 tahun bakal menerima vaksin dalam Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) bermula pertengahan September ini, jelas Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Katanya, mereka yang berusia 16 hingga 17 tahun boleh diberikan vaksin kepada semua sama ada sihat atau mempunyai masalah kesihatan.

Ujar beliau lagi, bagaimanapun, pemberian vaksin kepada individu berusia 12 hingga 15 tahun hanya mereka yang mempunyai masalah kesihatan.

“Namun begitu, implementasi bergantung kepada bekalan vaksin,” katanya memetik pekeliling itu.

“Program imunisasi kepada kumpulan remaja itu akan diberikan di Pusat Pemberian Vaksin (PPV) khas seperti di hospital-hospital dan institusi perubatan.” katanya melalui surat pekeliling Ketua Pengarah Kesihatan.

Selain itu, lokasi yang dicadangkan ialah PPV di klinik kesihatan atau PPV yang telah dikenal pasti termasuk program-program jangkauan seperti imunisasi di sekolah.

Dalam pada itu, Menteri Penyelaras PICK, Khairy Jamaluddin dalam Twitternya memberitahu, perincian program imunisasi kepada kumpulan remaja itu akan diumumkan minggu depan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat