Jalan Kaki 361KM Cuci Masjid, Ada Yang Menangis Terharu

SHAH ALAM – “Kami sekarang berada di Masjid Kampung Melayu, Bukit Batu, Kulai, Johor, kami sudah berjalan kaki sejauh 361KM dari Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz, Shah Alam,” demikian respon jurucakap ‘geng cuci masjid’ Annas Aiman Jaffry, 27, mengenai perkembangan kembara membersih masjid seluruh Malaysia yang dilakukan dia dan ‘gengnya’.

 

Jelasnya sepanjang perjalanan beliau bersama gengnya layanan masyarakat terhadap mereka sangat baik sekali.

 

“Sambutan masyarakat amat memberangsangkan serta mesra dengan kami, ada yang sanggup membawa kami keluar makan dan membelikan makanan sepanjang kami berada di kampung mereka.

 

“Kami terharu dengan layanan masyarakat setempat, Alhamdullilah setakat ini kami sudah kunjungi 26 buah masjid,” katanya kepada Sinar Online.

 

Berbicara lanjut mengenai pengalaman sepanjang perjalanan mereka, Annas berkata, ada satu peristiwa yang benar-benar menyentuh hatinya.

 

“Ada seorang Mak Cik di Muar, dia berhenti untuk menghulurkan bantuan kepada kami, kemudian dia menangis tanda bangga dengan apa yang kami lakukan, peristiwa itu menjadi saat yang beremosi untuk kami ketika mengenangkan kembali perjalanan kami.

 

“Semalam pun ada satu lagi keluarga, dua wanita daripada keluarga itu menangis kerana terharu berjumpa kami,” ujarnya.

 

Dalam pada itu, Annas berharap dengan jelajahnya ia dapat memberi inspirasi kepada masyarakat untuk bersama-sama ‘menjaga’ masjid.

 

“Pesanan saya kepada rakyat Malaysia, supaya kita dapat sama-sama menjaga kebersihan masjid, jangan hanya harapkan pihak pengurusan masjid , masjid merupakan milik komuniti , ia adalah tempat tercetusnya hidayah dan tempat setiap komuniti berkumpul untuk merapatkan silaturahim , luangkanlah masa untuk ke masjid,” pintanya.

 

Sementara itu, mengulas lanjut Annas berkata mereka tiada niat untuk riak atau mencipta rekod dalam perjalanan kembara ini.

 

“Niat kami melakukan pengembaraan ini adalah untuk lebih dekat dengan masyarakat setempat yang selama ini tidak kami kenali pun, kami ingin merapatkan silaturrahim dan menyampaikan salam dari Selangor untuk semua rakyat Malaysia.

 

“…kerja amal yang kami lakukan diharap dapat dicontohi oleh semua anak muda Malaysia, kami tiada niat langsung untuk mencipta apa-apa rekod,kerana apa yang kami lakukan semata-mata untuk saham akhirat kami Insha-ALLAH,” katanya.

 

Anas dan ‘gengnya’ iaitu adiknya Muhammad Aidil, 24, dan rakan mereka Hizamuddin Aliddin, 25, telah bertekad untuk berjalan kaki ke seluruh negara dengan niat untuk membersih masjid-masjid terpilih sepanjang perjalanan mereka itu.

 

Mengikut perancangan, dalam tempoh enam bulan pengembaraan, sebanyak 132 masjid di seluruh negara akan mereka kunjungi bagi tujuan itu.

 

Berasal dari Sabak Bernam, Selangor, mereka yang sebelum ini bekerja masing-masing sebagai penyelia stor dan pengawal keselamatan, sanggup meletak jawatan demi untuk merealisasikan hasrat itu.

 

Mereka memulakan kembara sejak 24 Januari lalu dan telah mengunjungi 19 masjid di Selangor, Melaka, Negeri Sembilan dan Johor.

 

Selepas ini ketiga-tiga pemuda itu akan memasuki Batu Pahat dan Mersing selain ke Pahang, Terengganu, Kelantan sehingga ke negeri di pantai barat semenanjung sebelum mengakhirinya di Shah Alam semula. – Sinar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.