Wanita Berat 299KG, Lihat Perubahan Dirinya Setelah Berjaya Kurus!

Amber Rachdi adalah wanita 24 tahun yang berasal dari Oregon, USA memiliki masalah berat badan sepanjang hidupnya.

Dia selalu makan 4 portion besar hidangan. Bukan hanya itu, Amber juga banyak makan coklat, makanan manis, dan makanan berkalori tinggi.

Amber Rachdi

Ketika mencapai usia 24 tahun, berat badannya sudah mencecah 299 kg. Amber tidak boleh lagi menjaga dirinya sendiri. Dia terpaksa kembali ke rumah ibu bapanya supa boleh mendapatkan bantuan melakukan aktiviti harian. Namun dia sedar bahawa dia tidak boleh seperti itu selamanya. DIa juga turut mendapat sokongan kekasihnya bagi melakukan perubahan.

Dia hanya boleh bergerak dengan menggunakan skuter elektrik. Amber kemudian mendaftarkan diri pada pogram TV yang bertanjuk “My 600 lbs Life.” Program TV tersebut bertujuan untuk menurunkan berat badan para pesertanya.

Keadaannya semakin buruk disebabkan berat badan Amber makin bertambah sehingga dia tidak boleh lagi tidur dengan kekasihnya. Akhirnya dia memutusan untuk melakukan pembedahan yang bertujuan mengurangi ukuran perutnya.

Amber Rachdi

Sebelum pembedahan dilakukan, doktor berkata pada Amber bahawa dia harus menurunkan 10 kg terlebih dahulu. Dia berpindah ke Texas supaya boleh berdekatan dengan doktor bedah yang akan membedahnya nanti.

Amber mula menjaga pemakanan bagi membolehkannya melakukan pembedahan. Dalam beberapa bulan dia berjaga menurunkan berat badan yang diminta dan akhirnya melakukan pembedahan tersebut. Dia terpaksa berbaring di hospital dalam waktu yang sangat lama.

Amber Rachdi

Namun setelah beberapa bulan , berat badannya berjaya turun 40 kg. Dia mula makan makanan yang sihat, berjalan, dan olahraga ringan. Dalam satu tahun, dia berjaya menghilangkan 68 kg berat badannya. Ramai yang hampir tidak mengenalinya kerana perubahan badannya.

Setelah tertekan bertahun-tahun kerana berat badannya itu, Amber kini bahagia dengan badan yang dimiliki . Meskipun belum mencapi target berat badan yang dimahukan, tapi dia kini sedang berusaha keras.

Amber Rachdi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.