KUALA LUMPUR – Sumber air yang terkumpul terlalu banyak di Gunung Inas sebelum mengalir laju melalui puluhan cerun ke Sungai Kupang dipercayai menjadi punca bencana banjir serta kepala air di daerah Baling Isnin lalu.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, berkata tinjauan udara beliau bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan menaiki helikopter semalam, mendapati tiada pecahan takungan air berlaku sebagaimana yang didakwa sebagai penyebab fenomena kepala air berkenaan.

“Buat masa ini, itu adalah kesimpulan yang boleh diberi hasil tinjauan melalui udara di kawasan aliran air di Gunung Inas hingga ke kawasan tanaman Musang King yang dikatakan menjadi punca kejadian berkenaan.

“Hasil pemerhatian mata kasar dari udara, saya mendapati air terkumpul begitu banyak dalam satu masa dan ada berpuluh-puluh lorong terbentuk di Gunung Inas yang mengalir ke bawah di sudut cerun yang sangat curam serta menyebabkan air bergerak begitu laju di Lata Celak dalam tempoh serentak,” katanya dalam kenyataan, pada Khamis.

Bencana banjir dan kepala air di Baling kira-kira jam 4 petang Isnin lalu, mengakibatkan tiga nyawa terkorban termasuk seorang ibu hamil empat bulan, manakala lebih 1,400 penduduk ditempatkan di tiga pusat pemindahan sementara (PPS), selain 15 rumah musnah dihanyutkan arus deras.

Seterusnya Sanusi berkata, beliau turut meninjau kawasan bencana dan melihat secara menyeluruh laluan aliran air yang berpunca dari Gunung Inas hingga ke kawasan bencana dan Pekan Kupang.

Beliau berkata, takungan yang dibina di kawasan tanaman Musang King dilihat masih ada, dan takungan tempat pengumpulan air untuk dipam masuk ke kolam berkenaan juga masih wujud di sana.

“Tiada pecahan, rekahan atau jatuhan tebing berlaku. Menariknya juga, sepanjang aliran air itu, pokok-pokok besar masih ada, iaitu pokok yang tidak ditebang ketika kawasan ini dicerahkan untuk dibangunkan ladang hutan.

“Justeru, kesimpulan pada masa ini sebelum mendapat laporan daripada jabatan teknikal seperti Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG), ialah aliran air bergerak begitu laju di cerun curam daripada sumber air terlalu banyak dan bercantum menjadi satu di aliran Lata Celak yang mengalir di Sungai Kupang,” katanya lapor BH.

Mengulas lanjut, beliau berkata, kerajaan sedang membantu menyediakan penempatan baru untuk mereka yang kehilangan rumah, manakala kediaman yang rosak akibat kejadian itu akan turut dibantu kerajaan negeri serta agensi berkaitan.