Kerajaan Tanpa DAP Umpama Kebun Tanpa Babi, Kata Pensyarah

- Advertisement -

KAMPAR – Pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional yang diteraju oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini terlalu jauh lebih bagus berbanding dengan kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

Edwin Michael, Pensyarah Sains Politik dan Kewartawanan di Universiti Tunku Abdul Rahman, membincangkan perkara itu laman Facebook miliknya.

Berikut merupakan tulisan beliau yang diterbitkan hari ini:

UMNO dan PAS membentuk Muafakat Nasional. Tindakan bijak ini bukan sahaja memberikan kelebihan dalam mendapatkan undi orang2 Melayu tetapi juga berjaya kukuhkan politik Melayu yang selama ini retak teruk.

Gabungan MN bersama PPBM dan membentuk PN ini dilihat akan terus mantapkan politik Melayu di negara ini. Dalam erti kata lain, hak dan kepentingan masyarakat Melayu akan lebih terjamin tanpa menafikan hak kaum minoriti.

Kekuatan politik Melayu adalah akar kestabilan sosioekonomi negara ini. Ini terbukti sepanjang 60 tahun negara dibawah BN. Dibawah PH pula ketegangan kaum adalah yang paling teruk dalam sejarah politik negara. Maka dibawah PN kita jangkakan Malaysia akan dapat kekalkan kestabilan politik dan sosioekonominya.

Apakah prestasi PN mengecewakan? Saya kata tidak berdasarkan kepada dua perkara utama iaitu kejayaan kerajaan PN dalam mengawal Covid19 dan juga keprihatinan kerajaan PN dalam menjaga kebajikan rakyat melalui pakej2 rangsangan ekonomi yang ternyata disambut baik oleh rakyat. Walau ada kelemahannya yang tersendiri, itu tidak membantutkan usaha kerajaan PN dalam menjaga rakyat.

Adakah rakyat protes secara terbuka dibawah kerajaan PN? Tiada. Rakyat berasa selamat, tidak gusar dan meletakkan kepercayaan penuh kepada pemulihan ekonomi yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan PN. Tidak seperti ketika PH memerintah, saban hari ada saja rungutan rakyat tentang sesuatu keputusan kerajaan yang hanya untungkan kroni dan mereka yang rapat dengan pemerintah.

Perdana Menteri PN yang berkerja untuk rakyat. Bukan Perdana Menteri PH yang bekerja untuk kroni dan melabelkan rakyat pemalas.

Kerajaan PN bersama-sama MN telah membentuk satu perikatan politik yang stabil dan tiada apa-apa konfrontasi dengan kuasa asing yang memberikan pulangan positif dalam sektor pelaburan negara.

Perikatan parti politik yang stabil, diterima secara terbuka oleh rakyat dan mengutamakan kebajikan rakyat adalah perikatan yang pastinya akan menang dalam PRU15 nanti. PH telah buktikan ianya gagal dalam soal menjaga rakyat dan telah jahanamkan aset-aset negara serta Petronas.

Hanya satu masalah PN iaitu rakyat terpaksa hadap wajah-wajah seperti Azmin Ali, Zuraida, Rina Harun, Saifuddin Abdullah yang dilihat tiada ‘wow factor’ sebagai menteri PN.

PN ada kelebihannya untuk menang PRU15 namun ini harus mengambil kira dengan penyertaan GPS dan juga parti komponen yang lain seperti MIC dan MCA. Jadi mustahil PPBM mahu bertanding menentang MN yang pastikan akan pecahkan undi melayu dan berpotensi untuk berikan kemenangan kepada PH. Maka gabungan MN dan PPBM harus dilihat dari sudut positif.

Ingat, kerajaan tanpa DAP umpama kebun tanpa babi.

PRU15 ini lebih kepada menjaga kebun yang bakal berikan hasil tanaman yang baik dan halau babi-babi yang mahu rosakkan tanaman-tanaman ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat