Di tengah-tengah suasana Kuala Lumpur yang sedang mengukuhkan dirinya sebagai hab budaya serantau sempena kepengerusian Malaysia dalam ASEAN 2025, satu forum penting telah berlangsung di Mayor’s Courtyard, Jalan Tangsi – Forum Festival Orkestra Kuala Lumpur (FOKL) 2025. Forum dua hari ini bukan sekadar platform seni dan persembahan, malah ia menjadi medan pertembungan idea, dasar dan realiti yang berhadapan dengan orkestra-orkestra bandar raya, terutamanya Orkestra DBKL.
Dengan tema “Inklusif dan Lestari”, forum ini menyatukan pembuat dasar, penggiat seni, dan institusi muzik dari seluruh Asia Timur dan Tenggara untuk membincangkan hala tuju masa depan orkestra bandar. Ia merupakan usaha untuk memikirkan bagaimana orkestra tidak sekadar menjadi lambang budaya dan hiburan, tetapi berperanan sebagai instrumen sosial yang memberi manfaat kepada semua lapisan masyarakat.
“Orkestra bukan hanya persembahan di pentas. Ia cerminan jiwa bandar dan suara komuniti,” tegas Isabella Pek, Ketua Muzik DBKL. Beliau mengajak masyarakat untuk mengubah persepsi bahawa muzik orkestra adalah sesuatu yang eksklusif dan terhad kepada golongan elit sahaja.
“Kita perlu berhenti melihat muzik orkestra sebagai eksklusif atau ‘elit’. Ini adalah ruang pendidikan, pemulihan sosial dan warisan yang hidup,” tambahnya. Pendekatan ini membuka ruang baharu untuk melihat muzik sebagai agen perubahan sosial, bukan hanya hiburan semata-mata.
Selama ini, orkestra seringkali diposisikan sebagai simbol kejayaan bandar — pentas megah yang menggambarkan kelas atasan dan estetika budaya Barat. Namun, di FOKL 2025, wacana yang dibawa adalah sebaliknya: menjadikan orkestra sebagai sebahagian daripada infrastruktur sosial bandar, di mana ia berfungsi sebagai alat pendidikan, penyertaan komuniti, dan pembangunan ekonomi kreatif.
Antara perbincangan penting adalah bagaimana orkestra boleh dimasukkan dalam ekosistem budaya yang lebih holistik, termasuk program outreach di sekolah-sekolah, kawasan PPR, dan ruang awam seperti taman dan lorong. “Kalau kita mahukan orkestra yang kekal, ia mesti menyentuh kehidupan rakyat — dari anak sekolah hingga warga emas,” kata Isabella.
Ini termasuk menggalakkan kerjasama antara sektor kerajaan, swasta, dan institusi pendidikan untuk memperluaskan capaian dan impak sosial orkestra.
Dalam konteks ini, Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) memainkan peranan yang sangat penting. Sebagai orkestra simfoni profesional yang telah beroperasi sejak tahun 1998, MPO telah membina reputasi sebagai salah satu orkestra terkemuka di Asia Tenggara dengan persembahan bertaraf antarabangsa dan komitmen terhadap pembangunan muzik tempatan.
Fadilah Kamal Francis, Head of Orchestra Management MPO, menyatakan bahawa MPO bukan sahaja berfungsi sebagai orkestra persembahan, tetapi juga sebagai agen pendidikan dan pembangunan komuniti. “Kami aktif menjalankan program outreach yang menjangkau sekolah-sekolah, universiti, dan komuniti kurang berkemampuan di seluruh negara. Ini termasuk bengkel, kelas induksi, dan kolaborasi dengan pendidik muzik untuk membina generasi baru pencinta dan pemuzik orkestra.”
Fadilah juga menekankan cabaran besar yang dihadapi industri orkestra di Malaysia, terutama dari segi pembiayaan dan kestabilan dasar. “Tanpa sokongan dasar yang berterusan dan pembiayaan yang mampan, orkestra seperti MPO dan DBKL sukar untuk merancang jangka panjang dan mencapai impak sosial yang diinginkan.”
MPO turut aktif menggunakan teknologi moden dalam penyebaran muzik. “Dalam era digital ini, kami menggunakan platform live streaming dan media sosial untuk menjangkau audiens yang lebih luas, termasuk mereka yang tidak dapat hadir secara fizikal. Ini juga membantu mendemokrasikan akses kepada muzik orkestra,” jelasnya.
Salah satu isu utama yang dibangkitkan dalam forum adalah ketidakkonsistenan dasar budaya apabila berlaku pertukaran kepimpinan di peringkat bandar atau negara. Kekurangan pelan induk jangka panjang menyebabkan usaha pembangunan seni dan budaya sering terhenti atau berubah arah secara tiba-tiba.
Panel antarabangsa dari Jepun, Thailand dan negara-negara lain berkongsi pengalaman serupa dan menegaskan pentingnya dokumen dasar yang merentas politik serta pendekatan akar umbi yang kukuh. Mereka menyeru agar DBKL dan pihak berkuasa berkaitan merangka pelan tindakan rasmi yang mempunyai garis panduan jelas, model pembiayaan lestari, serta metrik pengukuran impak sosial.
Forum FOKL 2025 bukan sahaja sebuah perbincangan teori, ia merupakan pembuka kepada Festival Orkestra Kuala Lumpur yang berlangsung sepanjang bulan Jun. Festival ini menampilkan gabungan persembahan orkestra tempatan dan antarabangsa yang disulami dengan program edukasi dan interaksi komuniti.
Strategi ini menggambarkan pendekatan budaya yang lebih menyeluruh — bukan sekadar sebuah acara semata-mata, tetapi proses berterusan membina identiti budaya bandar dan memperkukuh peranan Kuala Lumpur sebagai pemain utama budaya ASEAN. Ini juga menjadi medium diplomasi budaya yang memperlihatkan keunikan dan kemajuan seni tempatan kepada dunia.
Isabella Pek menegaskan bahawa cabaran utama bukan sahaja dari segi sumber dan sokongan, tetapi juga keberanian institusi seni untuk berubah dan mendengar suara masyarakat. “Kalau kita tidak mula sekarang, 10 tahun lagi orkestra ini mungkin tinggal nama sahaja. Forum ini perlu menghasilkan sesuatu yang konkrit dan terperinci — dokumen pelan tindakan yang jelas, supaya hala tuju orkestra kekal konsisten tanpa mengira siapa yang memimpin.”
Sokongan MPO turut memberi keyakinan bahawa usaha ini boleh direalisasikan dengan pendekatan yang inklusif dan profesional. Fadilah Kamal Francis menambah, “Ini bukan kerja satu pihak sahaja. Ia memerlukan kolaborasi antara kerajaan, institusi seni, dan komuniti. Hanya dengan kerjasama yang kukuh, orkestra di Malaysia dapat terus berkembang dan memberi impak sosial yang mendalam.”
FOKL 2025 mungkin hanya berlangsung dua hari, namun ia berpotensi menjadi titik permulaan kepada reformasi budaya bandar yang lebih besar dan holistik. Ia membuka ruang bagi Kuala Lumpur untuk tidak sekadar menjadi tuan rumah acara seni, tetapi juga pemacu perubahan dasar budaya yang lestari dan inklusif.